Foto: Freepik

Od 7. července 2024 začínají platit nová pravidla pro povinnou výbavu osobních vozů v rámci Evropské unie, která zásadním způsobem mění bezpečnostní standardy na silnicích. Nová legislativa vychází z požadavků General Safety Regulation (GSR) a jejím cílem je výrazně snížit počet dopravních nehod, které jsou z velké části způsobeny lidskou chybou. Odhaduje se, že až 95 % všech silničních nehod má kořeny právě v lidském faktoru, což vedlo k tomu, že se Evropská unie rozhodla posílit roli moderních technologií ve vozidlech.

Tato změna se dotýká všech typů silničních vozidel – od osobních automobilů až po nákladní vozy a autobusy. Zatímco v minulosti byla povinná výbava vozů zaměřena hlavně na základní bezpečnostní prvky jako jsou lékárničky nebo reflexní vesty, nová legislativa se zaměřuje na pokročilé asistenční systémy, které mají potenciál aktivně předcházet nehodám.

Povinné asistenční systémy pro osobní vozy

Nová pravidla vyžadují, aby všechny osobní automobily a dodávky prodávané po 7. červenci 2024 byly vybaveny třemi základními asistenčními systémy. Prvním z nich je asistent hlídání jízdních pruhů, který pomocí kamery sleduje značení na silnici. Pokud řidič neúmyslně opustí jízdní pruh, systém ho na to upozorní krátkodobým natočením nebo vibracemi volantu. Tento systém má za cíl zabránit nehodám způsobeným nepozorností nebo mikrospánkem řidiče.

Foto: Freepik

Dalším povinným systémem je asistent nouzového brzdění. Tento systém dokáže pomocí senzorů detekovat překážky před vozidlem a vyhodnotit riziko kolize. V případě, že řidič nereaguje na varování, systém automaticky začne intenzivně brzdit, aby minimalizoval nebo zcela zabránil srážce.

Třetím povinným systémem je rychlostní asistent, který využívá kombinaci kamer a GPS k tomu, aby zjistil maximální povolenou rychlost na daném úseku silnice. Pokud vozidlo překročí tuto rychlost, systém upozorní řidiče zvukovým nebo vizuálním signálem. Tento asistent má za úkol pomoci řidičům dodržovat dopravní předpisy a přispět tak ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Pokročilé technologie pro nákladní vozy a autobusy

Pro nákladní vozy a autobusy jsou požadavky ještě přísnější. Kromě výše uvedených systémů musí být tato vozidla vybavena technologiemi pro rozpoznání mrtvých úhlů, varováním před srážkou s chodci nebo cyklisty a systémy monitorování tlaku v pneumatikách. Tyto technologie jsou navrženy tak, aby pomohly řidičům zvládat složitější dopravní situace, zejména ve městských oblastech, kde jsou časté interakce s ostatními účastníky provozu.

Diskuse o přínosech a nevýhodách

Přestože nové předpisy mají potenciál výrazně zlepšit bezpečnost na silnicích, setkávají se také s kritikou. Někteří řidiči se obávají, že elektronické systémy nemusí být vždy spolehlivé a mohou v některých situacích způsobit více škody než užitku. Například chybná interpretace silničního značení nebo překážky před vozidlem může vést k nečekaným reakcím auta, což by mohlo způsobit nehodu.

Další obavou je zvýšení cen nových vozidel. Povinné vybavení vozů těmito pokročilými systémy může zvýšit cenu nového automobilu až o 60 000 Kč. To může mít negativní dopad zejména na zákazníky s nižšími příjmy, kteří si tak nebudou moci dovolit nové auto a budou nuceni jezdit ve starších modelech, které tyto systémy nemají.

Budoucnost automobilové bezpečnosti

Navzdory těmto obavám jsou data a statistiky jasně nakloněny ve prospěch nových technologií. V mnoha případech již dnes automobily s pokročilými asistenčními systémy prokazatelně přispívají ke snižování počtu dopravních nehod. Příkladem je například systém Travel Assist v elektromobilech Volkswagen ID.3, který kombinuje funkce hlídání jízdního pruhu, udržování rychlosti a odstupu od vozidel před sebou, a to vše s cílem zajistit co nejvyšší bezpečnost na silnici.

Zkušenosti z jiných odvětví, jako je letectví, kde jsou asistenti běžnou součástí vybavení, ukazují, že automatizace a moderní technologie mohou výrazně přispět k bezpečnosti. Je tedy pravděpodobné, že nové bezpečnostní standardy přinesou v dlouhodobém horizontu pozitivní změny, i když jejich implementace bude pro některé řidiče znamenat vyšší náklady a potřebu přizpůsobit se novým technologiím.

Celkově lze říci, že nová pravidla pro povinnou výbavu osobních vozů představují významný krok směrem k bezpečnějším silnicím v Evropě. Zatímco některé aspekty změn mohou být kontroverzní, hlavní cíl – snížení počtu dopravních nehod a ochrana lidských životů – je bezesporu správný a důležitý.

Zdroj: Europa.eu (odkaz)