Foto: Freepik

Již mnoho let je výstražný trojúhelník součástí povinné výbavy každého automobilu. Pravdou je, že již takový výstražní trojúhelník zachránil mnoho životů a předešel mnoha tragickým událostem tím, že varoval řidiče o překážce na silnici. Evropská unie chce ale tuto základní součást povinné výbavy pozměnit či nahradit efektivnějším zařízením.

V České republice je pak takový zvyk, že veškeré novinky a úpravy týkající se provozu na pozemních komunikacích vchází v platnost od nového roku. V tomto roce nepřišla žádná změna a podle dostupných informací by se ani v příštím roce nemělo nic měnit. Stále platí, že povinná výbava se skládá z lékárničky, výstražného trojúhelníku, reflexní vesty pro řidiče a sady na opravu pneumatiky či rezervní kolo.

Foto: Freepik

Nicméně se začínají ozývat hlasy právě z Evropské unie, že výstražný trojúhelník není dostačující a již se připravuje novela. Podle dosavadních návrhů by měl být výstražný trojúhelník vystřídán za výstražná světla. V tuto chvíli se mají výstražné trojúhelníky vyměnit za světla pouze ve Španělsku. Do budoucna se má toto pravidlo rozšířit po celé Evropské unii.

Hovoří se, že od 1. ledna 2026 by měla být homologovaná výstražná světla povinná po celé Evropské unii. Hlavním argumentem je, že tato LED technologie dokáže označit překážku na silnici a signalizovat nehodu do více směrů a má zvýšit bezpečnost na silnici. Tato světla by prý měla být schopna propojit se se záchranným systémem pomocí mobilní sítě a tak označit pro záchranáře místo nehody. Otázkou ale je, co když se stane nehoda za zatáčkou? Trojúhelník jsme dávali před zatáčku, aby automobil přijíždějící k zatáčce věděl, že za ní se něco děje.

Zdroj: Autojournal.cz (odkaz)