Foto: Freepik

V současnosti začíná být umělá inteligence nejen ku prospěchu lidstva, ale i velkým problémem. Například studenti využili příležitosti a nechávají si prostřednictvím volně dostupných chatbotů, jako je ChatGPT, generovat seminární práce i celé bakalářské práce.

V současné době bohužel neexistuje žádný efektivní způsob, jakým se dá s jistotou prokázat, že byla práce vygenerována umělou inteligencí. Jediným způsobem je porovnání slohového stylu a výběru slov studenta s jeho předchozími pracemi. To je ale při větším počtu zcela nemožné.

Foto: Freepik

Naprosto opačný přístup zvolili na liberecké Technické univerzitě. Od nového akademického roku totiž došlo k aktualizaci směrnic univerzity, podle kterých je studentům dovoleno využívat umělou inteligenci nejen při výuce, ale i při psaní studentských prací.

Podle děkana fakulty informatiky, Pavla Satrapy, by bylo kontraproduktivní omezovat studentům využívání moderních technologií. Daleko lepší je, když budou umět absolventi tyto technologie využívat. Ve směrnici je také uvedeno, že za výslednou práci odpovídá výhradně autor.

Je totiž dobře známým faktem, že umělá inteligence někdy generuje dezinformace. Je proto na každém studentovi, aby si pečlivě ověřoval každý zdroj a každou zprávu. Univerzita ale nabádá studenty k férovému jednání a každý student, který využije umělou inteligenci to musí ve své práci přiznat.

Zdá se, že Technická univerzita v Liberci jde proti proudu, ale její úmysly jsou zcela logické. Není totiž smysl škol připravovat studenty na budoucí povolání pomocí osnov schválených před mnoha lety. Studenti, kteří přijdou do reálného života budou potřebovat znalosti a dovednosti, aby využili reálně v praxi veškeré moderní technologie a jejich potenciál ve svůj prospěch.

Zdroj: Liberecka.drbna.cz (odkaz)