V případě videoher hraje zvuk velice důležitou roli, protože v akčních hrách můžete právě díky zvuku odhalit blížící se nebezpečí dříve, než je fyzicky vidět. Obdobně důležitou roli hraje zvuk i v případě filmů, kdy vás právě zvuk a filmová hudba dokáže lépe vtáhnout do děje a umocnit váš celkový zážitek.

Vrátíme se ale zpět k hráčům. Každý hráč potřebuje nejenom kvalitní zvuk, ale také mikrofon, protože v multiplayerových hrách můžete s ostatními hráči pohodlně komunikovat. Ideální řešení je pak náhlavní souprava, která v sobě kombinuje oba tyto nezbytné prvky. U headsetů je pak důležité vyřešit, zda preferujete klasické „špunty“ nebo „mušle“.

Z vlastní zkušenosti mohu doporučit spíše mušle, protože špunty mohou po delším hraní začít vytvářet nepříjemný tlak uvnitř ucha. Navíc v případě mušlí může být zvuk lépe a přirozeněji rovzržen. V následující kapitole se pak podívéme na design sluchátek Trust GXT 498 FORTA.

DESIGN

Sluchátka Trust GXT 498 FORTA pak jsou naštěstí typu „mušle“, což je první plusový bod. Trust je pak nabízí ve dvou barevných provedeních, a to v bílé a v černé. V našem testování máme k dispozici sluchátka v bílé barvě. Po rozbalení je již na první pohled jasné, že se nejedná o žádný levný design.

Sluchátka jsou velice stabilní, nevržou a nikde jsme nezaznamenali ani žádnou vůli. Sluchátka jsou po celém povrchu v matné bílé, ale na vnitřní straně mají černé kontrastní prvky. Tyto sluchátka pak nejsou bezdrátová, což považuji za výhodu. Pokud totiž chcete docílit kvalitního zvuku, je vždy lepší využít vedení přes kabel, než vzduchem.

Na jedné mušli tak nalezneme kabel a hned vedle odnímatelný mikrofon, který si můžete libovolně polohovat v závislosti na vaší potřebě. Další plusové body určitě můžeme udělat za dva ovládací prvky. Jeden je ovládání hlasitosti, který je standardním vybavením. Tím druhým je zapnutí či vypnutí mikrofonu, které u mnoha zařízení zcela chybí, ale z našeho pohledu je to velice důležité.

Obě mušle jsou pak polohovatelné a nastavitelné, takže vám dobře přilnou k hlavě. Pro maximální kvalitu zvuku je totiž ideální, aby sluchátka co možná nejlépe těsnila. Možnost nastavení tohoto modelu je dostatečně rozsáhlý, aby vyhovoval prakticky každému uživateli. Design se dá celkově hodnoti jako povedený s hráčkými prvky. Vzhledem k tomu, že Trust se hlásí k ekologické politice, chlubí se i tím, že tato sluchátka jsou vytvořena z 85 % z recyklovaných plastů. Díky absenci RGB osvětlení jsou pak využitelná klidně i pro pracovní potřeby na video hovory.

KONEKTIVITA

Jak už bylo řečeno výše, tak tato sluchátka se připojují pomocí audio kabelu Jack 3,5 mm, což je z našeho pohledu výhoda. Délka kabelu je pak 1,2 metru, což je dostačující a pohodlné, pokud sedíte. Nesmíte se ale pokoušet se sluchátky prudce vstát ze židle. Za zmínku stojí, že tato sluchátka jsou vyrobena jako kompatibilní i pro herní konzoli PlayStation 5 či PlayStation 4.

ZVUK

O zvuk se zde stará 50mm měnič s frekvenčním rozsahem 20 Hz – 20 000 Hz. Právě tento nadprůměrně veliký měnič se postará o věrohodnou reprodukci vyváženého 3D zvuku. Při testování jsme vyzkoušeli klasickou hru Kingdome Come i několik filmů s kvalitními hudebními efekty, jako je třeba Avatar nebo Pán Prstenů.

Musíme pak rozhodně potvrdit, že sluchátka mají tu moc vtáhnout vás do děje a umocnit zážitek. Během reprodukce zvuku jsme zkoušeli nastavit hlasitost i na maximu, protože v případě některých sluchátek jsme měli zkušenost, že zvuk může být přepuzený, může ve sluchátkách chrastit a šumět. To naštěstí není případ tohoto modelu.

Hlasitost zde můžete nastavit skutečně na vysokou hladinu a zvuk je krásně čistý. Osobně jsem snesl hlasitost asi na 80 %, ale sluchátka umí i daleko více. Poslední věcí ohledně zvuku je nepřímé potlačení okolního hluku. Výrobce sice tuto funkci neuvádí, ale pokud vám náhlavní souprava sedí dobře na hlavě, máte puštěný film a někdo na vás mluví, máte jistotu, že ho neuslyšíte.

ZÁVĚR

Ohledně náhlavní soupravy Trust GXT 498 Forta musíme uznat, že jde o skutečně povedený kus, který poskytne pohodlí, eleganci, ale také kvalitní zprostředokvání zvuku. I když je tento headset primárně určen pro hráče, dá se využít při sledování filmů i pracovních konferenčních hovorech. Určité plus je i odnímatelný mikrofon a kvalitní provedení, kde nic neskřípe a nevrže. Sluchátka jsou pevná a bytelná, ale zároveň krásně a pohodlně sedí na hlavě. Uši ani hlava vás nebolí ani po dlouhém nošení. Poslední plus je za kabel Jack 3,5 mm. V dnešní době je populární spíše bezdrátová technologie, ale kdo zná fyziku, potvrdí, že nejlepší a nejkvalitnější je přenos přes kabel. Proto jsem vděčný každému výrobci, který tento klasický konektor ještě používá. Pokud navíc porovnáte poměr cena a výkon, zjistíte, že máte v ruce jedny z nejlepších sluchátek na trhu.

Zdroj: uživatelské hodnocení IT pro Tebe, informace poskytnuté společnosti Trust