Jak jezdit v zimě? 10 základních pravidel, které musí každý řidič znát

Je dlouhý podzim a teploty nad nulou a zničeho nic se objeví velký mráz a sníh. Tak přesně tak to vypadá téměř každý rok. Pro jistotu jsme se rozhodli připravit jednoduchý manuál, jak jezdit v zimě. Nemůžeme vám dát nějakou univerzální radu, ale spíše rady, které sníží pravděpodobnost nějakého neštěstí.

Foto: Pixabay

Předně musíme říci, že pokud se necítíte dobře a nebo si jste nejistí a patříte mezi nezkušené řidiče, raději svou plánovanou cestu zrušte. Pokud přeci jen vyjedete, dbejte na to, aby vaše časová rezerva byla co možná největší. Může se stát, že bude bílá silnice a vy pojedete krokem.

1. Zimní pneu

Může se to zdát jako zbytečné vůbec takovou věc psát, ale vězte, že je to skutečně základ. Mít zimní pneu, které mají dostatečný vzorek minimálně 4 mm. Zároveň nezapomínejte na to, že po pár letech křehne materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny, a proto byste je neměli schraňovat několik let.

2. Zbavte se sněhu a námrazy na autě

Když sednete do zamrzlého auta, nastartujete, tak první, co se stane je, že se vám vše opotí. V kombinaci se zhoršenými jízdními vlastnostmi i povětrnostními vlivy to může být velice nešťastné. Počítejte tak i s tím, že před vyjetím musíte nějaký čas nechat teplý ofuk na přední sklo, než budete mít dokonalý výhled.  Mezitím, co se auto rozmrazuje, ho můžete perfektně očistit. Již mnohokrát byl viníkem nehody sníh, který při zabrzdění sjel ze střechy a zakryl výhled předním sklem.

Foto: Pixabay

3. Zdvojnásobte obvyklý rozestup

Může vám to přijít jako klišé, ale to nic nemění na tom, že to je pravda. I nedodržení tohoto pravidla je příčinou nemalého počtu dopravních nehod. Pokud auto před vámi prudce zabrzdí, ale vy zareagujete pozdě nebo budete mít pod sebou zrovna námrazu, je bouračka prakticky nevyhnutelná.

I při obyčejném mokru se brzdná dráha zdvojnásobuje a na sněhu je dokonce 5x delší. Není šťastné spoléhat ani na moderní technologie v podobě ABS či ESP. Jsou to spíše pomocníci než něco, čemu bychom měli obětovat svůj život. Stejné to je s pohonem na 4×4, který vám zlepší trakci, ale ve finále závisí stejně nejvíce na vás.

4. S volantem točte jen lehce

Platí zde také pravidlo, že zbrklost se nevyplácí. Když vidíte překážku na cestě a chcete zatočit, vždy to dělejte pomalu a zvolnat. Stejně jako do zatáčky nesmíte brzdit, ani přidávat plyn. Vše by totiž mohlo vést k tomu, že dostanete smyk. Pokud vám hrozí smyk, musíte jednat dříve, než k němu dojde a rozhodí se vám záď. Vždy uberte plyn a volant stočte na druhou stranu.

5. Zjistěte, po čem jedete

Někdy se může stát, se vám zdá, že povrch silnice je krásný a sjízdný. Když ale vystoupíte a zkusíte se projít, tak zjistíte, že je povrch vozovky strašně kluzký. Vždy si dávejte pozor na mosty, železniční přejezdy, cesty u lesa a cesty podél vody. Ty bývají totiž více namrzlé, než běžná silnice. Doporučujeme vždy raději vystoupit a osahat si povrch, po kterém jedete. Zároveň můžete zkusit i na rovince, kde zrovna nikdo nejede, ostře zabrzdit, abyste zjistili, jakou máte brzdrnou dráhu.

6. Jak nejlépe zabrzdit

Toto pravidlo platí nejen v zimě, ale celoročně. Při brzdění je nutné brzdit pouze s rovnými koly, a nikdy ne v zatáčce. I v létě se vám pod kola může dostat hlína či suché listí a kola vám mohou ujet. Ideální je před zatáčkou mírně a zvolna přibrzdit na optimální rychlost a zatáčku samovolně projet. 

7. Do kopce se snažte jet na co nejvyšší stupeň

Když jedete do kopce, kde je silnice zasněžená, nesnažte se jet na nízké rychlostní stupně, ale zařaďte co nejvyšší stupeň, který auto ještě snese. V praxi docílíte toho, že kola nebudou tolik prokluzovat, protože se na kola nepřenáší takový točivý moment. Hlavně se vyhněte tomu, aby vám zhasl motor. Pokud zůstanete stát v kopci, tak to bez řetězů pravděpodobně nevyjedete. Pokud ale řetězy nemáte, můžete se zkusit rozjet na druhý rychlostní stupeň a spojku pouštět pozvolna. 

8. Již nemáte kontrolu nad autem

Do smyku se můžete dostat prakticky kdekoliv a v jakékoliv fázi, tzn. při zrychlování, brzdění nebo i průjezdu zatáčkou. Jak se ale zachovat, když už cítíte, že ztrácíte nad autem kontrolu? Nejdůležitější je nepanikařit a nedělat žádné prudké pohyby volantem či prudce nesešlapávat brzdu. Většina aut má pohon na zadní nápravě a proto má zadek tendenci ujíždět. Pokud jde auto do smyku, musíte otočit volant na druhou stranu. Podle citu můžete i mírně přidat plyn. 

9. Bouračka je nevyhnutelná

V některých situacích již víte, že bouračka je prostě nevyhnutelná a jen přemýšlíte, kam to “střelíte”. Vždy se snažte bourat spíše předkem vozidla, protože zde máte více deformačních zón a je tím pádem větší pravděpodobnost, že si zachráníte život. 

Tělo se snažte natlačit do sedačky a ruce či nohy nechte volně v sedačce, ale rozhodně je nenapínejte. Nechytejte se ani palubní desky, protože při nárazu by mohlo dojít k vážným zlomeninám. Bradu skloňte až k hrudi, abyste minimalizovali úraz krční páteře. Jako poslední věc zbývá zmínit, že musíte být rozhodně připoutáni, protože tím rozhodně zvyšujete pravděpodobnost přežití. 

10. Zkuste si jízdu na sněhu natrénovat

Nikdo vám nebrání najít si rozlehlé prázdné parkoviště a ve večerních hodinách si zde můžete zkoušet jízdní vlastnosti svého vozidla. Zkuste rozjezd, prudké brzdění i vyhýbací manévr. V případě, že máte klasické auto s ruční brzdou, musíte se naučit souhře pedálů, ruky, oka a ruční brzdy. V některých případech totiž může být její pomoc nenahraditelná.


Zdroj: Novinky.cz (odkaz)

Přidat na domovskou stránku Seznam.cz

NAŠI PARTNEŘI

AUTOR WEBU: WWW.TVORBAWEBU.TOP

DALŠÍ ČASOPISY:

ŽÁDNÝ ŠPEKY

ARCHIV
Follow Me