Zdroj: Pixabay

Lidský organismus je od přírody stvořený tak, aby se mu dobře žilo na Zemi. Jak prokázali i četné pokusy v rámci misí na Mezinárodní vesmírné stanici, má jakkoliv dlouhý pobyt organismu mimo Zemi poměrně vážné dopady. Tato skutečnost je potvrzena i zážitky samotných astronautů, kteří se po návratu na Zem potýkali s různě závažnými zdravotními problémy, zejména poruchy spánku či kardiovaskulární onemocnění.

Vědci z celého světa se proto snaží objevit pravou příčinu všech komplikací spojených s pobytem ve vesmíru, aby jim v budoucnu mohli předcházet. Až totiž lidstvo vyšle první lidi na Mars, hrozí, že v důsledku zdravotních komplikací umřou dříve, než stihnou nějakou kolonii vůbec založit.

Zdroj: Pixabay

Mimo nízké gravitace, stísněných prostor a vysoké radiace jsou na vinně především mitochondrie, které se starají o dodávání energie buňkám. Vědci měli k dispozici vzorky tkání od 59 astronautů s tím, že každý z astronautů trávil ve vesmíru různě dlouhou dobu. Na tuto myšlenku přivedli vědce nakonec pokusy s hlodavci, kteří po pobytu ve vesmíru měli významně zhoršenou funkci jater a očí. To je přivedlo na zjištění, že trpěli mitochondriální dysfunkcí, stejnou, jakou následně objevili i u astronautů. Nyní tak mohou vědecké týmy pracovat na tom, jak omezit mitochondriální dysfunkci, aby lidstvo mohlo osidlovat další planety.

Zdroj: nasa.gov