Budoucí baterie Tesly ponesou Moravskou stopu a budou až 5x menší

Standardní baterie, které jsou dnes celosvětově rozšířené jsou Li-ion baterie. Ty se vyrábí ze vzácných kovů nikl a kobalt, které jsou velice drahé a navíc Li-ion baterie jsou velké a nevýkonné. Nové baterie se vyrábí z daleko levnější síry, díky čemuž dosahují menší velikost a většího výkonu. Jedním z potencionálních odběratelů je i Tesla Elona Muska, která by díky našemu patentu měla baterie 5x lehčí.

Zdroj: oficiální – VUTBR.cz (odkaz)

V Norsku by se měla, pokud to pandemie dovolí, vystavět nová továrna pro výrobu elektrobaterií. Unikátní na této továrně je, že zde bude i historicky první prototypová výrobní linka na lithium-sirné baterie. Ty vycházejí z patentu českého vědce, Tomáše Kazdy, z Ústavu elektrotechnologie Vysokého učení technického v Brně.

V současné době se používají Li-ion akumulátory, které pro svou výrobu potřebují poměrně vzácné kovy, jako je nikl a kobalt. To zároveň navyšuje i jejich cenu, potažmo ceno konečného produktu. Naproti tomu síra je mnohem dostupnější alternativou a díky této nové technologii by se tak mohla snížit cena nejen elektromobilů, ale v konečném důsledku i všech spotřebičů a zařízení využívající baterie.

„Když vezmu například kapacitu dnešních baterií používaných v elektromobilech Tesla, tak pokud bych použil technologii lithium-sirné baterie a zachoval stávající kapacitu, podařilo by se mi zmenšit hmotnost baterie na zhruba 120 kilogramů oproti současným přibližně 550 kilogramům. Nebo kdybych ponechal stávající hmotnost baterie, ale opět změnil technologii na lithium-sirnou, mohla by se zvýšit dojezdová vzdálenost elektromobilu při využití 60procentního potenciálu této technologie až na 1 250 kilometrů.“

doc. Ing. Tomáš Kazda, Ph.D.

Další výhodou těchto nových baterií je až pětinásobná gravimetrická hustota energie, díky které by mohly být tyto články o poznání lehčí a menší. Počáteční nevýhodou by mohl být jediný faktor, a to cena. Pokud se bude vyrábět v menších sériích, cena bude logicky vyšší. V budoucnu se však očekává masivní výroba, kterou by cena mohla spadnout o mnoho níže, než u klasických Li-ion baterií.

V tuto chvíli projevili zájem o tyto baterie obzvláště evropské automobilky a případně i elektrovlaky, které by s touto baterií mohly mít plnohodnotný dojezd. Na otázku, proč se fabrika staví v Norsku je velice jednoduchá odpověď. V Norsku je největší procento prodaných elektromobilů – zhruba 60%, což je oproti ČR, kde je 1,3%, opravdu znatelný rozdíl. Podle odborníků i samotného Kazdy by jeho patent mohl způsobit revoluci v elektrobateriích a hromadně se rozšířit na telefony, elektrokola, vrtulníky a teoreticky veškerou dopravu.

Zdroj: vutbr.cz (odkaz)

Přidat na domovskou stránku Seznam.cz
ARCHIV