Zdroj: Pixabay

V lednu tohoto roku proběhla médii zpráva o předraženém výběrovém řízení na e-shop pro dálniční známky v řádech několika set milionů korun. Tehdy se ozval programátor Tomáš Vondráček, který zorganizoval se skupinou 60 dobrovolníků hackathon, čili programátorsky marathon, který si dával za cíl vytvořit zdarma tento e-shop a nabídnout ho státu.

Premiér Andrej Babiš potvrdil, že pokud bude tento systém funkční, stát ho určitě využije. Bohužel 60 programátorů dokázalo za víkend naprogramovat jen jakýsi frontend, neboli viditelnou stránku webu, a vůbec neřešili databáze či aplikační logiku. Součástí zadání měla totiž být i databáze zakoupených dálničních známek, kam by měli například policisté přístup, aby mohli kontrolovat zaplacený poplatek.

Zdroj: iRozhlas

Vzhledem k malé využitelnosti kódu z hackathonu, se dá říci, že se spíše jednalo o jakousi potřebu zviditelnění se, než reálné možnosti nasadit plně funkční systém. Na druhou stranu je pravda, že zakázka za 401 milionů korun, jejíž dodavatelem a provozovatelem měla být společnost Asseco Central Europe, je předražená.

Odborníci z CENDIS, Centrum dopravních a informačních systémů, zkoumali detailně kód, který vzešel z hackathonu, aby využili alespoň nějakou část, ale nakonec museli konstatovat:Oni za ten lednový víkend udělali velké množství práce (…), ale aby to bylo využitelné v informačním systému veřejné správy, to je trošku jiný level. Snažili jsme se tam najít nějaký průsečík, ale opravdu to směřuje k tomu, že se z toho nepoužije nic.“

Sám Vondráček, organizátor hackathonu, konstatoval, že po poradě se Státním fondem dopravní infrastruktury musel uznat, že využití jejich kódu je bezpředmětné. Stát totiž trvá na konkrétních funkcionalitách, které nejsou integrovány do jejich řešení, a proto by musel být téměř celý kód předělán. 

Zdroj: iRozhlas