Foto: Freepik
Použití AI v projektu a následný trest
Případ začal v prosinci 2023, kdy student označovaný jako RNH spolu se svým spolužákem použil AI nástroj k přípravě osnovy a výzkumu pro školní projekt o basketbalové legendě Kareemu Abdul-Jabbarovi. Škola však tvrdila, že studenti porušili pravidla týkající se používání technologií během vypracování úkolů. RNH dostal nulové hodnocení za poznámky a první verzi projektu a celková známka klesla na 65 bodů ze 100, což vedlo ke snížení průměru v předmětu. K tomu byl přidán sobotní trest v podobě detence.
Rodiče RNH tvrdí, že syn nebyl obviněn ze skutečného plagiátu, jelikož AI generuje a syntetizuje nové informace, které nevycházejí přímo z cizího zdroje. Navíc ve studentském manuálu nebylo žádné explicitní pravidlo, které by zakazovalo použití AI. Rodiče proto podali žalobu, ve které tvrdí, že škola překročila své pravomoci a nesprávně aplikovala pravidla týkající se akademické poctivosti.
Nejasná pravidla o používání AI ve školách
Případ RNH poukazuje na rostoucí problém s nedostatečnou regulací používání AI nástrojů ve školách. I když škola argumentovala, že studenti byli informováni o pravidlech týkajících se akademické nepoctivosti a AI, rodiče tvrdí, že taková pravidla nebyla explicitně uvedena ve školním řádu. Tento rozpor vytváří nejistotu pro studenty i učitele, kteří se musí rozhodovat, jak zacházet s technologiemi, jež nebyly před několika lety běžnou součástí vzdělávacího procesu.
AI se stává stále populárnější nejen pro generování nápadů, ale i pro výzkum, editaci textů a tvorbu osnov. Bez jasných pravidel může dojít k situacím, kdy studenti nevědomky překročí hranici mezi povoleným a nepovoleným využitím technologií, což může vést k přísným trestům, které mají vážné důsledky na jejich budoucí akademické kariéry.
Foto: Freepik
Dopady na akademické výsledky a další kariérní možnosti
Trest, který RNH obdržel, měl podle rodičů vážný dopad na jeho další akademické možnosti. V důsledku snížené známky a disciplinárního záznamu byl zpočátku vyloučen z možnosti vstupu do Národní čestné společnosti (National Honor Society), což ovlivnilo jeho přihlášky na vysoké školy. I když byl po vyšetřování znovu přijat do společnosti, rodiče tvrdí, že škody již byly způsobeny, protože proces přijetí na vysoké školy pro jejich syna již probíhal.
AI ve vzdělávacím prostředí: Jak by se mělo postupovat?
Tento případ odhaluje potřebu jasnějších pravidel a pokynů pro používání AI nástrojů ve školách. Školy by měly být připraveny na to, že technologie, jako jsou chatboty a generátory textů, budou stále častěji součástí vzdělávacího procesu. Místo toho, aby byl AI zakázán, by se mělo spíše klást důraz na to, jak jej bezpečně a eticky používat.
Je také důležité, aby školy vytvořily jasná pravidla, která budou zahrnovat nejen zákaz používání AI bez citace, ale i pokyny, jak AI správně uvádět jako zdroj, podobně jako u tradičních referencí. Pokud studenti vědí, jak správně citovat AI nástroje, mohou se vyhnout obviněním z plagiátorství a podvádění, což přinese větší transparentnost a férovost do vzdělávacího procesu.
Výhled do budoucnosti
Použití AI ve školách je otázkou, která bude v následujících letech čím dál více rezonovat. Je nezbytné, aby vzdělávací instituce nejen aktualizovaly své pravidla, ale také vzdělávaly studenty a učitele o etických zásadách používání těchto technologií. S příchodem AI do každodenního života se také zvyšuje tlak na regulátory, aby definovali, co je a co není přijatelný způsob využití těchto technologií ve vzdělávacím prostředí.
Celý případ je ukázkou toho, že technologie, která má potenciál usnadnit učení a rozvoj studentů, může také způsobit značné problémy, pokud není jasně regulována. Výsledkem je zmatek, nejistota a v tomto případě i právní spor, který může mít dalekosáhlé důsledky nejen pro rodinu RNH, ale i pro budoucí generace studentů a učitelů.
Zdroj: Engadget.com (odkaz)