Zdroj: Pixabay
Poslední dobou je popularita elektrokol čím dál větší, ale s rostoucí popularitou se na scéně objevují i nové otázky týkající se bezpečnosti. Besip a Centrum dopravního výzkumu například upozorňují na to, že elektrokola může řídit každý bez jakéhokoliv oprávnění, ale jejich rychlost je větší, než je na našich silnicích vůbec povolena.
Podle statistik byla každé čtvrté prodané kolo na našem trhu elektrokolo, což znamená rapidní nárůst oproti minulým rokům. Zajímavé je, že i na našich silnicích platí pro elektrokola dvě závazná pravidla, a to je omezený výkon na maximálně 250 wattů a omezovač rychlosti na maximální rychlost 25 kilometrů za hodinu.
Zdroj: Pixabay
Podle vedoucího Besipu, Tomáše Neřolda, se odhaduje, že jen na našich silnicích se pohybuje zhruba 200 000 elektrokol, které mají odblokovaný omezovač, takže mohou jet až několikanásobně víc, než je povoleno. Přitom přestupek nespáchal ani výrobce a ani prodejce kola s vypnutým omezovačem, ale pouze cyklista, který na dané kolo, třeba i nevědomky, usedne.
Nejenom, že se jízdou na přečipovaném kole dopouštíte přestupku, za který můžete dostat i desetitisícové pokuty, ale také v případě nehody to pojišťovna vyhodnotí tak, že jste jeli na vozidle nezpůsobilé k jízdě a neuhradí vám nic z vaší případné pojistky.
Na druhou stranu je fakt, že díky elektrokolům začínají sportovat lidé, kteří by normálně pro vysokou zátěž na kole nejeli a zároveň to mění i strukturu městské mobility. Je však potřeba dodržovat obecně závazná pravidla, která jsou důležitá nejen pro cyklisty, ale i pro ostatní účastníky provozu.
Zdroj: Seznam Zprávy.cz