Foto: Freepik

Kometa objevená několika observatořemi

Kometa C/2023 A3 byla objevena hned několika týmy astronomů, přičemž jako první ji zaregistrovala čínská observatoř Tsuchinshan už začátkem roku 2023. Původně byla považována za asteroid, ale další pozorování ukázala, že jde o kometu. Do této chvíle byla sledována na několika observatořích, včetně systému ATLAS a Zwicky Transient Facility (ZTF) na slavné observatoři Palomar v Kalifornii. Nejblíže ke Slunci se přiblížila 24. září 2024, což způsobilo její zjasnění.

Co způsobuje jasnost komet?

Komety jsou tvořeny ledem, prachem a plynem, a když se přiblíží ke Slunci, dochází k ohřevu jejich jádra. Led začíná sublimovat, a to vede k vytvoření prachové a plynné atmosféry kolem jádra – komy, kterou můžeme vidět jako zářící mlhovinu. Společně s komou je často viditelný i ocas, který může být velmi výrazný. U komety C/2023 A3 se očekává nejen jasná koma, ale také možnost vidět tzv. protiohon, což je zvláštní optický jev způsobený interakcí slunečního záření s částicemi prachu.

Kometa

Foto: Freepik

Kdy a kde ji můžeme vidět?

Největší přiblížení komety k Zemi nastane 12. října 2024, kdy se bude nacházet asi 71 milionů kilometrů od naší planety. Tento okamžik poskytne nejlepší podmínky pro její pozorování. Kometa bude vidět nízko nad západním obzorem po západu Slunce, ideálně za soumraku. Astronomové doporučují hledat místa s odkrytým výhledem na západ, jako jsou kopce, vyhlídky nebo jiné vyvýšené oblasti, kde nebude obzor zakryt stromy nebo budovami.

Kometa bude viditelná pouhým okem minimálně do konce října, přičemž nejlépe pozorovatelná bude kolem poloviny měsíce. Díky své jasnosti by mohla být za ideálních podmínek vidět i přes den. Od 18. října přestane rušit svit Měsíce, což umožní ještě lepší pozorování.

Kometární divadlo a co od něj očekávat

Kometa C/2023 A3 má potenciál stát se výraznou podívanou, podobně jako v roce 2020 kometa NEOWISE, která nadchla celý svět. Pokud vše půjde podle předpovědí, kometa dosáhne svého maxima právě v říjnu. Historicky se podobně jasné komety staly objektem zájmu nejen astronomů, ale i široké veřejnosti. V roce 2007 se kometa McNaught stala nejsilnější kometou tohoto tisíciletí a zanechala trvalý dojem na všechny, kteří ji sledovali.

Z čeho komety pocházejí?

Kometa C/2023 A3 pochází z Oortova oblaku, obrovské oblasti kolem Sluneční soustavy, která obsahuje miliony komet a dalších ledových těles. Tento oblak je pro astronomy stále velkou záhadou, ale ví se, že čas od času některá z komet vystřelí směrem ke Slunci, kde se stane viditelnou pro nás na Zemi. Mnoho komet nepřežije přiblížení ke Slunci a rozpadne se, ale ty, které přežijí, mohou zazářit nečekanou intenzitou.

Jak se připravit na pozorování?

Pokud chcete kometu pozorovat, připravte si dalekohled, ale počítejte s tím, že v určitých fázích bude viditelná i bez něj. Mějte na paměti, že nejlepší podmínky budou za jasného počasí a na místech s minimálním světelným znečištěním. I když kometu bude možné spatřit i z měst, nejlepší zážitek si odnesete z venkovských oblastí, kde je obloha tmavší a méně znečištěná světly.

Další výhodou je, že v průběhu října bude ubývat rušivý vliv Měsíce, který od 18. října přestane dominovat večerní obloze. Tím se otevírá prostor pro delší a kvalitnější pozorování komety až do začátku listopadu. Pokud máte k dispozici malý dalekohled nebo triedr, můžete se těšit na podrobnější pohled, který odhalí více detailů komety i jejího ocasu.

Závěr

Kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) představuje jedinečnou příležitost pozorovat jednu z nejjasnějších komet posledních let. Říjen 2024 slibuje velkolepý zážitek pro milovníky noční oblohy i pro ty, kteří se chtějí jen na chvíli zastavit a obdivovat krásu vesmíru. Nezapomeňte si včas najít vhodné místo pro pozorování a připravit si vše potřebné. Tento nebeský úkaz byste si rozhodně neměli nechat ujít!

Zdroj: zoom.iprima.cz (odkaz)