Foto: Freepik
SpaceX se v současnosti potýká se soudním sporem se skupinou Save RGV, která podala žalobu ohledně používání vodního systému při startech raket Starship v Texasu. Podle tvrzení SpaceX by jakékoliv pozastavení testů jejich kosmických lodí znamenalo denní ztráty ve výši 4 milionů dolarů, což by výrazně ohrozilo jejich rozvojové plány a plnění klíčových zakázek, například pro americké letectvo a další významné organizace.
Starship Super Heavy, nový nosič SpaceX, potřebuje pro své starty masivní chlazení odpalovací rampy, což společnost řeší systémem vodního deluge – velkého množství vody, které chrání rampu před extrémním teplem při startu. Právě na tento systém se zaměřuje žaloba Save RGV, která požaduje jeho pozastavení, dokud nebudou její stížnosti vyřešeny.
Foto: Freepik
SpaceX ve své odpovědi upozorňuje na zásadní finanční dopady, které by způsobilo jakékoliv pozdržení startů. Kromě denních nákladů na provoz základny Starbase ve výši 4 milionů dolarů by společnost musela buď nadále platit své zaměstnance bez práce, nebo by došlo k masivnímu propouštění. Starbase, kde je zaměstnáno více než 1 950 lidí, včetně inženýrů, techniků a administrativních pracovníků, by podle SpaceX musela být provozována bez možnosti realizace klíčových letů, které jsou nezbytné pro dosažení stanovených milníků.
Zároveň by se pozastavením testů odložily plánované starty, například v rámci programu Rocket Cargo, který má pro letectvo USA zajistit raketovou přepravu nákladu. V tomto programu má SpaceX vázáno více než 149 milionů dolarů na splnění výkonnostních cílů, včetně startu a přistání integrovaných vozidel. Jakékoli zpoždění by mělo přímý dopad na výplatu těchto prostředků a ohrozilo by nejen tento projekt, ale i budoucí spolupráci s NASA, která plánuje druhé přistání na Měsíci za pomocí lodí Starship.
V reakci na žádost Save RGV SpaceX tvrdí, že by odklad letů způsobil nejen finanční ztráty, ale také riziko ztráty klíčových partnerů, a to v době, kdy se připravuje na další start Starship Flight 5. Společnost věří, že Federální úřad pro letectví (FAA) licenci k tomuto startu brzy schválí, čímž bude moci pokračovat ve svých plánech, které zahrnují rozvoj Starlinku, vojenské spolupráce i mise NASA.
Tento případ ukazuje, jak komplikovaný může být vztah mezi rychlým rozvojem technologií a jejich vlivem na životní prostředí, a zároveň jak důležité je vyvážit tyto zájmy v kontextu budoucnosti kosmického průmyslu a jeho dopadu na naši planetu.
Zdroj: Wccftech.com (odkaz)