Foto: Freepik

Elektromobily jsou stále populárnější volbou mezi řidiči, ale i přesto, že jsou ekologičtější a tišší než tradiční vozidla, přinášejí s sebou určité výzvy, zejména pokud jde o bezpečnost a hašení požárů. Zatímco požáry elektromobilů nejsou častější než u vozidel se spalovacími motory, samotný proces jejich hašení vyžaduje specifické znalosti a postupy. V tomto článku se zaměříme na to, jak správně uhasit hořící elektromobil, s důrazem na bezpečnost a efektivitu.

Proč je hašení elektromobilů výzvou?

Jedním z hlavních problémů při hašení požáru elektromobilu je samotná konstrukce baterií. Elektromobily jsou vybaveny lithium-iontovými bateriemi, které jsou velmi efektivní, ale mohou být také nebezpečné, pokud dojde k jejich poškození nebo přehřátí. Při požáru baterie může docházet k tzv. termickému úniku, kdy se teplota v baterii nekontrolovatelně zvyšuje, což způsobuje další požáry uvnitř baterie.

Foto: Freepik

Termický únik je velmi obtížné zastavit, protože voda nebo běžné hasicí prostředky často nedokáží proniknout hluboko do baterie, kde požár vzniká. Navíc, pokud není požár účinně uhašen, může se opětovně rozhořet i po delší době, což představuje další riziko pro hasiče a okolí.

Základní postupy při hašení elektromobilu

  1. Ochlazování vnějšího pláště: Pokud dojde k požáru elektromobilu, jedním z prvních kroků je intenzivní ochlazování vnějšího pláště baterie. To pomáhá snížit teplotu baterie a zpomalit šíření požáru. Nicméně, tento postup sám o sobě často nestačí k úplnému uhašení ohně uvnitř baterie.
  2. Použití speciálních hasicích zařízení: Některé elektromobily, jako například modely Renaultu, jsou vybaveny tzv. Fireman Access systémem. Tento systém zahrnuje speciální otvory v plášti baterie, které se při vysokých teplotách roztaví a umožní hasičům aplikovat hasivo přímo na hořící články baterie. Díky tomu je možné požár účinněji kontrolovat a uhasit.
  3. Použití kobyly (Cobra system): Pokud vozidlo není vybaveno systémem Fireman Access, může být nutné použít tzv. kobru, což je speciální zařízení, které dokáže rozřezat plášť baterie a aplikovat hasivo přímo dovnitř. Tento postup je náročný a vyžaduje speciálně vyškolené hasiče.
  4. Bezpečná evakuace vozidla: V případě, že dojde k požáru v podzemních garážích nebo jiných stísněných prostorech, je často nutné vozidlo po částečném uhašení evakuovat na bezpečnější místo. K tomu mohou být využity speciální transportní vozíky, které umožňují přesun hořícího vozidla z těžko přístupných míst.

Prevence a bezpečnostní opatření

I když hašení elektromobilů může být náročné, existují preventivní opatření, která mohou riziko požáru snížit. Patří sem pravidelná údržba a kontrola stavu baterie, vyhýbání se extrémním teplotám a pečlivé sledování jakýchkoliv neobvyklých příznaků, jako je zápach spáleniny nebo neobvyklé zvuky z oblasti baterie.

Je také důležité, aby řidiči elektromobilů byli informováni o specifických rizicích a postupech, které by měli dodržovat v případě požáru. Toto vzdělávání by mělo být součástí nejen školení hasičů, ale i běžného provozu vozidel na silnicích.

Závěr

Hašení požárů elektromobilů vyžaduje specifické znalosti a vybavení. Zatímco riziko vzniku požáru u elektromobilů není vyšší než u vozidel se spalovacími motory, samotný proces hašení je komplikovanější a vyžaduje zvláštní přístup. Díky moderním technologiím, jako je Fireman Access nebo systém kobra, je však možné tyto požáry účinně kontrolovat a minimalizovat rizika pro hasiče i veřejnost. Prevence a informovanost jsou klíčem k bezpečnému provozu elektromobilů v budoucnosti.

Zdroj: Auto.cz (odkaz)