Foto: Freepik
Toyota, ve spolupráci s firmou Chevron, se pustila do vývoje revolučního nízkoemisního benzinu, který by mohl zachránit spalovací motory před odchodem do důchodu. Nové palivo má potenciál snížit emise CO2 až o 40 % ve srovnání s tradičním benzinem a je vhodné jak pro moderní, tak i starší automobily.
Univerzální použitelnost
Jednou z největších výhod tohoto nového paliva je jeho univerzální použitelnost. Toyota tvrdí, že jejich „nízkoemisní benzin“ mohou okamžitě začít používat nejen současné hybridní a plug-in hybridní modely, ale také ryze benzinová auta. To znamená, že tisíce starších vozů na silnicích by mohly profitovat z tohoto ekologičtějšího paliva bez nutnosti jakýchkoliv úprav.
Toyota a Chevron začaly spolupracovat na tomto projektu v roce 2021 a na jaře 2023 došlo k prvním silničním testům. Tyto testy zahrnovaly širokou škálu vozidel, od hybridní Toyoty Camry, přes plug-in hybridní SUV RAV4, až po terénní pick-up Tundra. Výsledky byly slibné, což potvrzuje, že nové palivo může skutečně fungovat v různých typech motorů.
Foto: Freepik
Složení a výroba
Při výrobě tohoto nízkoemisního benzinu se používají především obnovitelné suroviny. Více než 50 % jeho složení tvoří biopalivo ze zemědělských produktů a odpadu rostlinného a živočišného původu. Tento přístup nejenže snižuje emise CO2, ale také přispívá k udržitelnému zpracování odpadu.
Dekarbonizace bez radikálních změn
Jednou z klíčových výhod nového paliva je, že nevyžaduje žádné zásadní změny v současné infrastruktuře. To znamená, že může být používáno stejným způsobem jako běžný benzin, ale s výrazně nižšími emisemi během svého životního cyklu.
Toyota zdůrazňuje, že v USA jezdí přes 265 milionů aut na benzin, přičemž zážehové motory představují asi 95 % tamního vozového parku. Průměrný věk osobního automobilu je 12 let a vozidla zůstávají v provozu téměř 20 let. Proto by přechod na „eko“ palivo mohl mít zásadní dopad na snížení emisí, aniž by bylo nutné masivně vyměňovat starší vozidla za nová.
Alternativa k elektromobilům
Mnoho řidičů se dnes stále více přiklání k myšlence ponechat si své automobily s tradičními spalovacími motory. Elektromobily, ačkoliv jsou ekologičtější, jsou často drahé a nabíjení může být zdlouhavé. Proto by alternativní palivo, které by bylo šetrnější k životnímu prostředí a přitom umožňovalo zachovat stávající vozidla, jistě uvítali. Na tuto poptávku zareagovala Toyota svým vývojem nízkoemisního benzinu.
Dlouhodobá strategie
Tento krok je součástí širší strategie Toyoty, která se chce do roku 2050 stát uhlíkově neutrální společností. V nadcházejících letech se bude Toyota nejen zaměřovat na vývoj hybridních a bateriových technologií, ale také zkoumat možnosti syntetických paliv a biopaliv.
Toyota tak ukazuje, že i v době elektrifikace a bateriových vozidel je stále možné najít inovativní řešení pro tradiční spalovací motory. Pokud se tato technologie prosadí, mohla by významně přispět k dekarbonizaci dopravy a udržitelnému rozvoji automobilového průmyslu.
Zdroj: Garaz.cz (odkaz)