Foto: Freepik
Zákon, který přikazuje majitelům elektrokoloběžek sjednat si povinné ručení, vstoupil v platnost v dubnu po mírném zpoždění. Nicméně, podle category managera Zdeňka Pintery z DATARTu, se to dotkne jen asi pětiny prodávaných modelů. I přesto se zvýšil počet dotazů od zákazníků, kteří si nejsou jisti novými pravidly.
Původně se očekávalo, že nová pravidla budou platit již od začátku nového roku. Ale zákon upravující povinné ručení pro určitý okruh vozidel, včetně elektrických koloběžek, se mírně zpozdil a začal platit až v dubnu. Majitelé elektrokoloběžek teď mají novou povinnost sjednat si pro své jednostopé dopravní prostředky povinné ručení. To se týká elektrokoloběžek s konstrukční rychlostí vyšší než 25 kilometrů v hodině nebo těch, které váží více než 25 kilogramů a mají konstrukční rychlost přesahující 14 kilometrů v hodině.
Foto: Freepik
Nová pravidla neplatí jen pro elektrokoloběžky, ale i pro další dopravní prostředky městské elektromobility, jako jsou elektrické skateboardy, segwaye a jednokolky. Majitelé elektrokol se však povinného ručení vyhnou, pokud jejich elektrický motor není považován za primární pohon.
Zdeněk Pintera, category manager DATARTu – elektromobilita, říká: „Povinné ručení elektrokoloběžek se často prezentuje jako strašák. I když zaznamenáváme nárůst dotazů od zákazníků ohledně dopadů změn, ve skutečnosti se to většiny uživatelů vůbec nedotkne. Většina výrobců nabízí elektrokoloběžky, které splňují limity pro povinné ručení. Z naší nabídky by se tak mělo povinné ručení týkat jen asi pětiny modelů.“
Elektrokoloběžky se stávají plnohodnotným dopravním prostředkem v městech, díky pokroku v technologiích a rostoucí kapacitě baterií. Maximální dojezdy elektrických koloběžek stoupají až přes sto kilometrů na jedno nabití. Pro obyvatele měst s dobře rozvinutou sítí cyklostezek se tak staly koloběžky plnohodnotnou alternativou k tradičním formám přepravy.
„Výrobci přicházejí každým rokem s vylepšenými modely, což zvyšuje jízdní komfort a umožňuje uživatelům pohodlnou jízdu i přes nerovnosti na cestách či cyklostezkách. Nicméně je důležité si uvědomit, že na cyklostezky jsou povoleny pouze koloběžky s maximální konstrukční rychlostí do 25 kilometrů v hodině,“ dodává Zdeněk Pintera.
Zdroj: tisková zpráva společnosti DATART