Foto: Freepik

V praxi si stačí jen pohlídat pár věcí a můžete se tak vyhnout velkým problémům či nejistotě, zda úspěšně absolvujete technickou kontrolu. Pokud nejste vyloženě technický tip, můžete auto před samotnou technickou kontrolou zavést do servisu, kde se o vše postarají a auto vám dají do pořádku. Ze zákona pak máte povinnost absolvovat technickou kontrolu jednou za dva roky a v případě nového auta je první technická prohlídka až za čtyři roky.

Na co si dát při STK pozor?

Na automobilu se může objevit bezpočet závad, ale celou řadu z nich si můžete odstranit sami. Důležité ale je, aby váš automobil byl v nejlepší kondici, až vjede do stanice technické kontroly. V nejhorším případě pak nedostanete potvrzení o úspěšném absolvování technické kontroly a navíc může být vaše auto uznáno neprovozuschopné.

Pneumatiky

U pneumatik si dávejte pozor hlavně na tři věci. Musíte mít správné pneumatiky – tzn. zimní v zimě a letní v létě. Dále musí být pneumatiky správně nahuštěné. A jako poslední a nejzávažnější problém – musí mít správnou hloubku dezénu, a to podle zákona č. 133/2011 Sb., §40a, odst. 2), který jasně stanovuje minimální hloubku dezénu pro zimní pneumatiky 4 milimetry a pro letní pneumatiky 1,6 milimetru. Pokud nemáte správnou hloubku dezénu, nejsou dohuštěné nebo jsou z boku výrazně odřené od obrubníku, nemusíte na STK ani jezdit.

Foto: Freepik

Tmavá skla

Tmavá skla jsou u určité skupiny řidičů populární, ale tato skla musí být schválena a homologována. Pokud tak neučiníte, nemůžete nikdy projít technickou kontrolou. Někdo si nechá skla uměle ztmavit ve specializovanou servisu, ale zde může být problém s tzv. světelnou propustností. Raději proto zkontrolujte, zda máte vše ohledně skel v pořádku.

Filtr pevných částic

V rámci kontroly technické způsobilosti vašeho vozidla musíte projít i kontrolou měření emisí. Během té je vaše vozidlo připojeno na diagnostiku a zde se velice rychle zjistit, pokud byl filtr pevných částic z automobilu odstraněn. Pokud ano, nemáte šanci projít přes kontrolu. Někdo by možná chtěl ušetřit třeba při repasování auta nebo za výměnu filtru, ale následná montáž se může skutečně prodražit.

Světla

Světla mají při technické kontrole samostatnou etapu, ale při tom jsou nejjednodušší a nejlevnější na opravu. Stačí vám na to klidně jen pět minut. Stačí k tomu poprosit nějakého kamaráda, který vám bude hlásit, zda dané světlo svítí. Vy prostě budete postupně zapínat mlhovky, blinkry, zadní světla, couvací světla, brzdová světla, dálková světla a tlumená světla. Pokud některé nesvítí, měli byste mít v návodu k autu či na internetu návod, jak si tuto konkrétní žárovku vyměnit nebo případně jak seřídit světlomet.

Foto: Freepik

Tuningové úpravy

Na trhu se běžně prodávají nejrůznější tuningové doplňky na auto, které mají zvýšit třeba aerodynamické vlastnosti. Díky těmto úpravám ale nemusí vaše auto projít přes emisní kontrolu. Určitý problém s kontrolorem můžete mít i v případě neoriginálních tlumičů, disků na kola nebo ozdobných a ochranných rámů.

Únik provozních kapalin

Zcela logické je, že vám z automobilu nesmí unikat žádné provozní kapaliny. Nikdo nečeká, že budete mít prostor kolem motoru naprosto sterilní, ale nikde nesmí nic viditelně téct. Například kolem motoru bývá velice často vyteklý olej, který může být způsobený třeba špatným těsněním motoru či únikem výfukových plynů. Tento problém byste měli rozhodně vyřešit ve vašem servisu a nikoliv jen otřít hadrem motor. V budoucnu to totiž může i poškodit váš motor.

Příliš hlučný výfuk

Zvuk výfuku by měl být přirozený, tzn. neměl by být výfuk děravý či upravovaný. Pokud technik uslyší jiný než standardní zvuk, začne vaše auto prohlížet o to detailněji. Upravený výfuk může sice mít zvuk, jako sportovní speciál, ale při technické kontrole či kontrole emisí vám to může výrazně uškodit.

Zdroj: BestDrive.cz (odkaz), Autoforum.cz (odkaz)