Foto: Honeywell
Honeywell na pařížském aerosalonu Paris Air Show představil řadu technologických řešení vyvinutých za účelem větší udržitelnosti leteckého průmyslu. Honeywell svými technologiemi pokrývá všechny fáze letecké přepravy cestujících. Ve všech se snaží přispět ke společnému úsilí evropského leteckého průmyslu v dosažení udržitelnosti.
„Neexistuje žádný zázračný lék, který by leteckému sektoru zajistil dokonalou udržitelnost. Ale abychom cíle udržitelnosti dosáhli, potřebujeme nové technologie v každé části letecké přepravy – od okamžiku, kdy cestující opustí svůj domov, až do chvíle, kdy si po návratu z cest vyzvednou na letišti zavazadla,“ říká Mike Madsen, prezident a CEO Honeywell Aerospace. „Honeywell má připraveno mnoho technologií, které splňují požadavky na udržitelnost, a vyvíjí mnohé další. S podporou regulačního prostředí, které může pomoci podpořit přijetí těchto řešení, je globální letecký sektor na správné cestě k udržitelnější budoucnosti.“
Technologie společnosti Honeywell pomáhají vytvořit udržitelnější budoucnost letectví:
Podpora alternativních paliv. Honeywell se jako jeden z prvních začal věnovat technologii pro zpracování udržitelného leteckého paliva (sustainable aviation fuel, SAF), využívající více nekonkurenčních vstupních surovin. Rostoucí zájem o řešení SAF a preference udržitelnějších variant ze strany místních vlád i zákazníků rapidně zvýšily poptávku po technologii Honeywell Ecofining™ – jedné za čtyř možností výroby SAF, které Honeywell svým zákazníkům nabízí. Do června 2023 vydal Honeywell 36 licencí na využívání technologie Ecofining™, což znamená produkci přibližně 420 tisíc barelů paliva denně v USA, Evropě, Asii, Austrálii i Jižní Americe.
Foto: Honeywell
I když je udržitelné letecké palivo krátkodobým řešením snižujícím uhlíkovou stopu letectví, velké naděje vyvolává také možnost využití vodíku. I v tomto směru má Honeywell řešení týkající se výroby a využívání zeleného vodíku napříč různými sektory. Honeywell Aerospace vede řadu výzkumných programů týkajících se pohonů budoucnosti, jako je projekt NEWBORN, osmnáctičlenné konsorcium zahrnující partnery z 10 evropských zemí, které vyvíjí výkonný vodíkový pohonný systém pro letectví. Podobně projekt TheMa4HERA, který také vede Honeywell, se snaží vyřešit tepelný management v nových elektrických a hybridních regionálních letadlech.
Řešení provozní efektivity letadel nové generace. S vývojem leteckého průmyslu budoucí letadla budou také vyžadovat menší, lehčí a energeticky účinnější avioniku. To zahrnuje vše od systémů v kokpitu, jako je Honeywell Anthem, přes palubní komunikační, navigační a sledovací systémy, až po systémy řízení prostředí nevyužívající odběr vzduchu z motorů a ještě účinnější pomocné energetické jednotky.
Práce společnosti Honeywell v oblasti pokročilé letecké mobility navazuje na její více než stoletou tradici přenosu inovací v letectví do běžných aplikací. Zahrnuje malé satelitní komunikační systémy, zdokonalené technologie tepelného managementu a autonomní systémy, které otevírají dveře nové kategorii lehčích, rychlejších a účinnějších platforem pro leteckou mobilitu. Při vývoji elektromotorů pro pohon letadel jsme navázali spolupráci se společností DENSO, jejíž zkušenosti na automobilovém trhu zaručují, že zvládne vyhovět požadavkům na rozsah, náklady a spolehlivost, které letecký obor vyžaduje.
Optimalizace letových tras. Avionika nové generace, jako je integrovaná palubní deska Honeywell Anthem nebo pokročilé meteorologické radarové systémy, usnadňují nalezení optimálních letových plánů v reálném čase. Díky využití přímějších tras a optimalizaci nutných změn výšky využívá letadlo maximum kinetické energie a výrazně šetří palivo. Honeywell k tomuto cíli směřuje díky zapojení v evropských projektech SESAR a také inovacemi v oblasti automatizace a autonomního řízení, které pomohou posunout efektivitu letu na ještě vyšší úroveň.
Proměna dat v informace. Honeywell převádí obrovské množství dat, která dnešní moderní letadlo typicky produkuje, do informací umožňujících aerolinkám lépe řídit spotřebu paliva, sledovat a reportovat produkované emise a zlepšovat efektivitu a dostupnost flotily. Tato data mohou také sloužit k lepšímu plánování údržby, což zlepšuje celkový výkon letadel, snižuje počet nutných technických přeletů a tím i celkovou environmentální stopu.
Cloudový analytický software Honeywell Forge může sbírat data ze stovek různých zdrojů, z nichž pak vytvoří použitelný pohled na jednotlivé oblasti, jako je třeba výkonnost při pojíždění s jedním motorem, podíl změny letových hladin, čerpání paliva, monitorování rychlosti a dodržování předpisů.
Spolupráce se soukromým i veřejným sektorem. Honeywell provozuje řadu výzkumných a vývojových aktivit ze své brněnské pobočky a z několika dalších partnerských míst napříč Evropou, aby ověřil životaschopnost pokročilých technologií navržených na podporu cílů udržitelnosti tohoto sektoru. Do této kategorie patří například výzkum hybridních elektrických letadel, pokročilá automatizace letadel podporovaná programy pro partnerství veřejného a soukromého sektoru Evropské unie, jako Clean Aviation, SESAR 3, Clean Hydrogen a Key Digital Technologies. Také na národní úrovni je Honeywell zapojen do výzkumných projektů v České republice, Velké Británii (ATI) a Německu (LuFo).
Honeywell také využívá stávajících vztahů s výrobci, zákonodárci, regulátory trhu a dodavateli, aby společně vytvořili takové regulatorní prostředí, které umožní rozvoj využití udržitelných inovací v leteckém sektoru po celém světě.