Foto: Pixabay
Elon Musk se již dlouhá léta snaží do svých automobilů Tesla vyvinout plně autonomní systém. Nedávno přišli zástupci automobilky, že se jim tento systém povedlo vyvinout a ochotně ho nabízejí svým nadšeným zákazníkům za 200 000 Kč. Pravdou zůstává, že tento systém nikdy plně autonomní vlastně ani nebude a jedná se spíše o pokročilejšího asitenta.
Sama Tesla pak předložila kalifornskému Úřadu pro motorová vozidla obsáhlý šestnáctistránkový dokument, kde vysvětluje princip fungování svého nejnovějšího autonomního systému nazvaného City Streets. V těchto dokumentech se pak můžeme dočíst, že automobil dokáže řídit sám, dokud se nic neděje, ale řidič musí být stále připraven zasáhnout.
„V některých scénářích nebo situacích je zapotřebí aktivní spolupráce řidiče, ale systém ho na to neupozorní. Protože City Streets nedokáže zvládnout všechny úkony potřebné k ovládání vozu, musí být do něj zapojen i lidský řidič, jinak se systém deaktivuje.“
oficiální dokument Tesly
Obecně se autonomita vozidla dělí dle organizace automobilových konstruktérů SAE International do šesti úrovní počínaje nulou, kdy vše záleží na řidiči a konče pětkou, kde vozidlo ani žádné ovládací prvky nemá a vypořádá se samo se všemi provozními scénáři.
I přes velké snahy Tesly je nutné konstatovat, že stále spadá pouze do úrovně 2, kdy je nutná nepřetržitá pozornost řidiče. Podle ostatních výrobců autonomních automobilů je zapotřebí dokonalé 3D zmapování světa a množství senzorů LIDAR přímo na vozidle. Tesla si stále myslí, že jedinou cestou k elektromobilitě jsou její kamery a propracovaný software.
Prozatím tak Tesla prodává jen autopilota, neboli asistenta řízení na dálničních nájezdech a sjezdech, automatické parkování či přivolání vozu na parkovišti. Z tohoto přehledu je vidět, že obdobné funkce nabízejí i automobily za několik málo set tisíc korun a rozhodně je nelze nazývat autonomním řízením.
Mnozí odborníci, třeba EURO NCAP, označují tento přístup za nebezpečný a zavádějící, protože řidiči mohou ztrácet pozornost při vědomí, že mají autonomní vůz. K Tesle se již vyjádřil i americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), který chce navýšit regulace v souvislosti s informací, že Tesla má běžné civilní řidiče jako testery svého asistenčního systému úrovně 2, který ale mylně prezentuje jako plně autonomní.
Elon Musk je již ve světě známý svou potřebou věci a své schopnosti nadhodnocovat. Ne jinak je tomu zkrátka i u automobilů. Ironií je, že v dokumentu Tesly výslovně stojí, že i po dokončení funkce City Streets má být Tesla autonomity úrovně 2 nikoliv plně autonomní úrovně 5, jak se snaží její představitelé nalhat svým zákazníkům.
Zdroj: Jalopnik.com (odkaz)