Zdroj: Pixabay.com (odkaz)
I když někomu můžou přijít Čechy malé, jeho stopy ve vesmíru začínají být již patrné a jeho technologie využívá i společnost SpaceX Elona Muska. Konkrétně se to týká společnosti HPC Research z Horní Břízy u Plzně a podílí se na vývoji palivové vysokotlakové nádrže pro vesmírnou družici. Na její vývoji pracovala společnost zhruba rok a půl.
Tuto nádrž pak s sebou nese družice nešena raketou Falcon 9 od společnosti SpaceX, která odstartovala z Mys Canaveral z Floridy v rámci mise Transporter-1. Celá spolupráce při tom začala poměrně nenápadně. Zakladatel společnosti, Pavel Dubinin, doslova uvedl: „Úplně náhodou jsme dostali poptávku od italské společnosti D-Orbit, zda bychom danou nádrž zvládli vyrobit. Prohlédli jsme si specifikace a pustili se do toho.“
Zdroj: Pixabay.com (odkaz)
Dodal při tom, že cena za jednu takovou vysokotlakovou nádrž se pohybuje v hodnotě stovek tisíc korun. Zadavatel při tom kladl důraz především na váhu těchto nádob a na to, aby vydržely co největší tlakovou zátěž. Běžné vysokotlakové láhve vyráběné pro LPG jsou normované na tlak 30 barů. Pro Elona musejí být normované na 130 barů, ale jejich váha musí být o mnoho menší.
Výrobci se povedlo srazit váhu na neskutečných 800 gramů a přiznal, že u této 7,5 litrové vysokotlakové láhve museli doslova bojovat o každý gram. Důvodem maximálního odlehčení nádob je prostý – SpaceX si účtuje milion dolarů za náklad do 200 kilogramů a za každý započatý kilogram si potom následně účtuje dalších 5.000 dolarů.
Každá z družic přitom nese nádrže dvě a s těmito naplněnými palivovými nádržemi by měla vystačit s palivem na zhruba rok. Výroba těchto lahví je pak také velice unikátní – z plastové preformy se vyrobí vyfouknutý polotvar, který je pokryt černými uhlíkovými vlákny s pryskyřicí. Celá forma se pak musí vytvrdit ve speciální komoře.
Zdroj: SeznamZprávy.cz (odkaz)