Zdroj: Pixabay (odkaz)
Evropská unie v době pandemie koronaviru zjistila, dle vlastních slov, že její zranitelnost je především v digitálním prostoru. Právě v digitálním prostoru se totiž šíří rozsáhlé dezinformační příspěvky týkající se ať už nemoci samotné nebo případně léků a vakcín. Dále pak příspěvky pocházející z Ruska a Číny usilující o ovlivnění voleb v evropských zemích či o narušení evropské demokracie.
Evropská komise proto připravuje celou řadu doporučení pro digitální platformy týkající se boje s dezinformacemi, transparentních voleb a nezávislých médiích. Eurokomisařka za Českou republiku, Věra Jourová, prohlásila, že je zapotřebí se přizpůsobit pravidlům a možnostem tohoto digitálního věku.
Zdroj: Pixabay (odkaz)
Proto by se měl co nejdříve změnit kompletně systém, jakým fungují sociální sítě a internetové platformy, které na základě své iniciativy odstraňují nepravdivé informace a příspěvky. Nyní tak budou mít úřady v ruce legislativní páku, pomocí které mohou nařídit odstranit některé příspěvky. Detaily tohoto plánu mají být obsaženy v normě o digitálních službách. Tu se chystá Komise navrhnout do konce tohoto roku.
Zároveň by mělo součástí normy být i pasáž o politických reklamách. Mělo by být zcela zřejmé, která reklama je politická, i to, kdo ji platí. Problémem v případě sociálních sítí jsou sami uživatelé, kteří uvěřili této dezinformaci a tuto zprávu aktivně sdílí a šíří dál. Tvůrcům dezinformací přitom často jde jen o to, získat návštěvnost na svých webových stránkách, protože mohou profitovat ze zobrazované reklamy.
Zdroj: Novinky.cz (odkaz)