Zdroj: Pixabay
Webové služby a sociální sítě je pro velkou část uživatelů docela dobrý způsob, jak trávit čas v době nouzového stavu. Toho si jsou vědomi i hackeři, kteří útočí na své oběti intenzivněji. To ostatně potvrzuje i průzkum kyberbezpečnostni CheckPoint. Z tohoto průzkumu vyplývá, že jen na Facebooku a WhatsAppu se v současné době pohybují miliony phishingových útoků.
Co je to phishing?
Phishing je velice často využívaný způsob útoku – kyberzločinci zkrátka odešlou nejčastěji e-mail, který se ale tváří, že pochází z velice důvěryhodného zdroje, jako je banka, společnost, úřad nebo webová aplikace. Cílem těchto e-mailů je získat od oběti co nejvíce citlivých údajů, jako je přihlašovací údaje, údaje o platební kartě, atd. Následně pak tyto data zneužijí nejčastěji k odcizení větší částky peněz z bankovního účtu oběti.
Rozsah útoků a jak se bránit?
Ale útočníci se vyvíjejí, a proto v dnešní době zasílají nejen e-maily, ale také zprávy na Facebook, kde se jen v letošním roce podařilo zachytit 4,5 milionu phishingových pokusů. Na druhém místě v tomto smutném žebříčku skončil WhatsApp s 3,7 miliony zachycených útoků. Následovali ještě Amazon (3,3 milionu), Apple (3,1 milionu), Netflix (2,7 milionu) a Google služby (1,5 milionu).
Je celkem logické, že ty nejpopulárnější platformy jsou zároveň ty nejvíce exponované a hackeři mají tím pádem větší šanci, že někdo zareaguje. Odborníci však velice důrazně varují, aby si lidé pečlivě ověřili zdroj, ze kterého byla zpráva či e-mail zaslán a zda se po rozkliknutí požadovaného odkazu hlásí webové stránky jako zabezpečené, tzn. vedle URL adresy se objeví ikona zámečku.
Zdroj: Novinky.cz