Foto: Pixabay
Automobilky Tesla, kterou vlastní známý miliardář Elon Musk, prý může již brzy spustit funkci plně autonomní řízení svých elektromobilů pro širokou veřejnost. Americké bezpečností orgány však příliš nejásají, a také mají dobrý důvod. Podle nejnovější studie provedené laboratoří v MIT se potvrdila skutečnost, že při zapnutém autopilotu jsou řidiči velice nepozorní a místy dokonce nemají vůbec přehled o situaci na silnici.
Zjistilo se také, že vzorce chování při přechodu z manuálního řízení na autopilota jsou jiné než při přechodu z autopilota na manuální. Při manuálním řízení je člověk koncentrovaný na aktuální dopravní situaci, kdežto když přechází z autopilota na manuální řízení nevěnuje dopravní situaci téměř žádnou pozornost a spíše si prohlíží okolní krajinu.
Foto: Pixabay
Přínos této studie je v tom, že přesně zmapovala, co dělají řidiči a kam se koukají, když je autopilot zapnutý a vypnutý. Řidiči se zapnutým autopilotem také daleko častěji projevovali interakci s dotykovou obrazovkou nebo se svým smartphonem. Důležité je také to, že i když Tesla propaguje funkci FSD jako plně autonomní systém řízení vozidla není tomu tak a jedná se pouze o systém podpory řidiče. V takovém případě je totiž nepřípustné, aby si řidič během jízdy třeba zdříml. Řidiči mají povinnost být ostražití a udržet ruce nepřetržitě na volantu.
Podle Jennifer Homendy z Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) však zavádění nových aktualizací není příliš vhodné. Předně doporučuje vedení společnosti Tesla vyřešení základních bezpečnostních problémů, díky kterým elektromobily například způsobily dvanáct dopravních nehod, kdy narazily do vozidel rychlé záchranné služby, protože nedokázaly rozpoznat výstražný mechanismus.
Zdroj: Engadget.com (odkaz)