Foto: Freepik
Podle Muska by se robotaxi mohly stát jakýmsi „automobilovým AirBnB“, kdy si majitelé budou moci přidávat své Tesly do flotily a vydělávat na sdílených jízdách. To vše zní fascinujícím způsobem – ale je Tesla skutečně tak blízko plné autonomii, jak tvrdí její excentrický šéf?
Plně autonomní Tesly: realita, nebo sci-fi?
Autonomní řízení je snem automobilového průmyslu už desítky let, ale jeho praktická implementace naráží na řadu problémů. Tesla si dala za cíl stát se průkopníkem v oblasti samořízených aut a její systém FSD má umožnit jízdu bez zásahu řidiče. Jenže současná verze FSD, která je k dispozici pro zákazníky, stále vyžaduje dozor člověka. To znamená, že Tesla ve skutečnosti zatím nemá software, který by umožnil kompletní odstranění řidiče – alespoň ne oficiálně.
Oznámení o nasazení plně autonomních robotaxi v praxi proto působí jako další odvážné tvrzení od Muska, který už v roce 2019 sliboval, že Tesla bude mít na silnicích „přes milion robotaxi do jednoho roku“. Tento plán se však nikdy neuskutečnil.
Foto: Freepik
Může Tesla konkurovat zavedeným hráčům?
Ačkoliv Tesla stále usiluje o průlom v autonomní dopravě, na trhu už existují společnosti, které v této oblasti udělaly významný pokrok. Například Waymo, dceřiná společnost Googlu, zahájila v roce 2024 v Austinu zkušební provoz plně autonomních taxi pro vybranou skupinu uživatelů a brzy plánuje plnohodnotné spuštění. Na rozdíl od Tesly Waymo používá speciálně navržené autonomní vozidlo bez volantu a pedálů, které bylo od začátku budováno jako samořídící.
Tesla naproti tomu spoléhá na běžná sériově vyráběná auta a svůj pokročilý software. Musk tvrdí, že Tesla má oproti konkurenci obrovskou výhodu díky datům nasbíraným z milionů najetých kilometrů v běžném provozu. Skeptici ale upozorňují, že bez LIDAR senzorů (které Tesla odmítá používat) může být spolehlivost jejího systému omezená.
Co čekat od robotaxi služby Tesly?
Tesla chce svou flotilu robotaxi spustit nejprve s vlastními vozy, což znamená, že první vlnu budou tvořit auta přímo vlastněná firmou. Teprve později umožní majitelům Tesel připojit svá vozidla do sítě a vydělávat na sdílených jízdách. Musk ale přiznal, že je potřeba doladit řadu detailů – například správné účtování plateb nebo přesné zastavování na místech, kde si zákazník auto objedná.
Dalším klíčovým faktorem bude, zda regulační orgány v USA umožní provoz plně autonomních taxíků. Texas má poměrně liberální přístup k testování autonomních vozidel, ale v jiných státech, jako je Kalifornie, by Tesla mohla narazit na přísnější pravidla.
Muskův další velký slib – splní ho tentokrát?
Elon Musk je mistrem vizionářských prohlášení, která často vzbuzují nadšení i skepsi zároveň. Historie ukazuje, že jeho predikce ohledně autonomního řízení byly často přehnaně optimistické.
Bude tedy Tesla schopná v červnu skutečně spustit robotaxi službu v plném rozsahu, jak Musk tvrdí? Nebo jde jen o další ambiciózní plán, který se nakonec posune o několik let, jak tomu bylo v minulosti?
Jedno je jisté: pokud Tesla skutečně dokáže uvést do provozu plně autonomní taxi bez řidiče a bez nutnosti lidského dohledu, půjde o revoluci v osobní dopravě. Pokud ale vše zůstane jen u velkých slibů, budou investoři i veřejnost stále skeptičtější k Muskovi a jeho grandiózním plánům.
Ať už se Tesla letos v červnu stane lídrem v autonomní dopravě, nebo ne, jedno je jisté – svět bude její kroky sledovat s velkým napětím.
Zdroj: Engadget.com (odkaz)