Zdroj: Pixabay

Velice divácky úspěšné seriály Ulice a Slunečná komerčních televizí Nova a Prima mají nyní problém s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Nejen tomuto státnímu orgánu vadí, jak se v těchto seriálech objevují zjevné reklamy na produkty a služby.

Zástupce televize Prima musí Radě vysvětlit porušení zákona kvůli konkrétním dílu seriálu Slunečná vysílaného 10. září tohoto roku. V rámci tohoto dílu totiž proběhla zcela zjevná propagace společnosti Innogy a jejího Innosvěta. Během seriálu bylo divákům představen celý produkt, jeho výhody i jeho možnosti v kombinaci s aplikací v mobilní telefonu.

Celý problém spočívá v tom, že zákon sice umožňuje tzv. product placement, ale výslovně zakazuje umisťovat reklamu mimo děj a nepatřičně produkt či službu zdůrazňovat. A nutno přiznat, že zmiňovaná scéna byla vytržena z okolního děje bez jakékoliv návaznosti na další události. Jinými slovy by neměl divák reklamu ani postřehnout, protože má být plynule zakomponována do děje.

Druhá z komerčních televizí má zase Radě obhájit svou propagaci projektu Hate Free Culture v nekonečném seriálu Ulice, která se odehrála ve třech dílech vysílaných během května tohoto roku. Podle mínění Rady se jednotlivé postavy až příliš detailně věnovali představení tohoto projektu, který vychází z Agentury pro sociální začleňování.

Doslovně pak v epizodě, která byla vysílána v květnu zaznělo: „V podstatě jde o to, že dáváš najevo, že neschvaluješ nenávist kvůli tomu, že je někdo jinej – třeba homosexuálové, jiný rasy a tak.“ V jiné epizodě pak vylepili herci na bar Coolna nálepku oznamující, že toto je hate free zóna s komentářem: „Jdem do toho. Občas se najde nějakej nácek nebo jinej pitomec, tak abysme ho nemuseli vyhazovat, koukne na dveřích  na nálepku a bude vědět, že u nás žádný násilí netolerujeme.“

Dále se v tomto seriálu dokonce objevují i internetové stránky projektu či jeho logo. Tento produkt byl dle mínění Rady umístěn do seriálu zcela nepatřičně s cílem na tento produkt důrazně upozornit až takovým způsobem, že to připomínalo reklamu. Výsledkem je, že Rada pro televizní a rozhlasové vysílání zahájí s komerčními televizemi přestupkové řízení.

Zdroj: Rada pro rozhlasové a televizní vysílání