Foto: Freepik
Povinná likvidace vozů nad 15 let: Co stojí za návrhem?
Podle navrhovaného nařízení by všechna vozidla starší 15 let, která splňují definici „End of Life Vehicle“ (ELV), musela být vyřazena z provozu a ekologicky zlikvidována. Do této kategorie spadají auta, která mají poruchy klíčových komponent, jako je motor, převodovka, brzdy nebo řízení, a jejichž oprava by byla nákladná nebo technologicky náročná.
Cílem Komise je snížit emise skleníkových plynů a motivovat občany k přechodu na moderní, ekologicky šetrnější vozidla. Návrh je součástí širší strategie „Fit for 55“, která usiluje o snížení emisí v EU o 55 % do roku 2030.
Konec oprav starších aut
Jedním z klíčových bodů návrhu je zákaz zásadních oprav u vozidel označených jako ELV. To znamená, že jakmile by auto překročilo stanovenou hranici stáří nebo by vykazovalo určité technické problémy, jeho majitel by nemohl provést zásadní opravy, jako je výměna motoru nebo převodovky. Takové auto by muselo být vyřazeno z provozu a následně zlikvidováno.
Foto: Freepik
Kritici opatření varují, že tento krok zásadně ovlivní nejen majitele starších vozidel, ale i malé autoopravny a celý trh s náhradními díly. Navíc může vést k růstu poptávky po nových autech, což by v konečném důsledku mohlo zvýšit ceny.
Dopad na běžné motoristy: Může to být likvidační
V České republice je průměrné stáří vozidel 16,4 roku, což znamená, že většina aut by spadala do kategorie ELV. Pro mnohé majitele by taková regulace znamenala nutnost se svého vozu zbavit, přičemž nákup nového auta by pro ně byl finančně nedostupný.
Právě většina majitelů starších aut si je pořizuje kvůli nízkým pořizovacím nákladům a levné údržbě. Jak by si takový člověk, který dnes jezdí například ve Škodě Felicia, mohl dovolit koupit nový elektromobil, jako je třeba Tesla? Nabízí se otázka, zda je tento návrh vůbec reálný pro běžné občany, kteří nemají dostatek financí na nákup moderního vozu.
Je šrotování skutečně ekologické?
Jedním z nejvíce kontroverzních aspektů návrhu je otázka ekologické efektivity. Výroba nového automobilu, ať už jde o elektromobil nebo vůz se spalovacím motorem, je totiž energeticky náročná a spojená s vysokými emisemi CO2. Kritici upozorňují, že celkové emise spojené s výrobou nových aut by mohly převýšit emise vznikající během dalšího provozu starších vozidel.
Alternativou by mohlo být využití syntetických paliv, která umožňují snížení emisí u stávajících vozidel, aniž by bylo nutné je likvidovat. Tato technologie však zatím není v EU podporována v dostatečném měřítku.
Co čeká automobilovou kulturu?
Regulace by mohla také znamenat konec pro historická a sběratelská vozidla. Auta, která mají kulturní nebo historickou hodnotu, by mohla být klasifikována jako ELV, a jejich provoz by tak byl zásadně omezen. To by mohlo poškodit automobilové dědictví Evropy.
Přijde schválení?
Návrh je nyní v procesu projednávání a čeká na schválení Evropským parlamentem a Radou EU. Pokud bude přijat, mohlo by nové nařízení začít platit již v příštích letech.
Prozatím zůstává otázkou, zda bude Komise schopna obhájit své ekologické cíle před kritikou, která varuje před negativními dopady na motoristy, ekonomiku a životní prostředí. Evropská unie se tak ocitá na křižovatce mezi snahou o ekologickou budoucnost a realitou, kterou žijí její občané.