Foto: Freepik

„Je to zvláštní úkaz. Zatímco firmy z jiných odvětví postupně přechází na online podepisování v podpisových aplikacích, realitní makléři s dokumenty stále jezdí za klienty, nebo je zbytečně skenují a tisknou. Když jsme udělali průměr našich zjištění za poslední měsíce, vyšlo nám, že online podepisování využívají jen 3 realitky ze 100,“ říká spoluzakladatel Podpisovny Michal Bočan.Kromě vyhozených peněz za tisk či benzín a promrhaného času má klasické podepisování pro realitní kanceláře i další úskalí: jejich klienti jsou při prodeji či pronájmu nemovitosti doslova zahlceni administrativou, což zhoršuje zážitek ze spolupráce s makléřem.

Podepisovat online lze rezervační smlouvy i pracovní dokumenty

Až na výjimky, mezi které patří například finální kupní smlouva na nemovitost, mohou realitní kanceláře podepisovat online prakticky jakékoliv dokumenty – od rezervačních smluv přes různé základní formuláře až po potvrzení o zaplacení rezervačních poplatků. Realitka může online podepisovat také interní pracovní dokumenty a účetní doklady. „Majitelé realitních kanceláří si často myslí, že online podpisy jsou k podepisování jejich dokumentů

nevhodné. Online podpis je ale pro většinu dokumentů z pohledu českých zákonů naprosto dostatečný, je stejně validní jako podpis rukou na papír,” vysvětluje Bočan.

Skenovat občanku je rizikové

Problémový je i zvyk realitních kanceláří nechat si od klientů skenovat osobní doklady. Realitky mají dle tzv. AML zákona povinnost spolehlivě ověřovat identitu svých klientů, ale často to dělají tak, že si zahrávají s ochrannou osobních údajů. Jako právě v situaci, kdy prodávající či kupující naskenují své osobní doklady a následně je pošlou makléři e-mailem. „Toto je bohužel běžná praxe. V případě úniku osobních údajů klientů mohou realitní kanceláři hrozit i vysoké pokuty,“ podotýká Michal Bočan.

Nemluvě o tom, že je skenování dokladů administrativně i časově náročné. Díky online podepisování se spolehlivým ověřením identity se však AML povinnosti dají splnit jednoduše na dálku, tedy kompletně online. „Když realitní makléř podepíše s klienty dokumenty online (například rezervační smlouvu nebo souhlasy se zpracováním osobních údajů) a ověří identitu klientů pomocí Bank iD, MojeID nebo Identity občana, nahradí tím osobní setkání. Samozřejmě zcela v souladu s AML zákonem, na rozdíl od skenování dokladů. Ověřovat identitu pro účely AML umí i aplikace Podpisovna,“ uzavírá Bočan. Realitní kanceláře navíc mají jako tzv. AML povinné osoby tu výhodu, že prostřednictvím státních registrů mohou ověřovat identitu klientů zdarma.

Zdroj: tisková zpráva podpisovna.cz