Foto: Freepik

SpaceX se v současnosti potýká se soudním sporem se skupinou Save RGV, která podala žalobu ohledně používání vodního systému při startech raket Starship v Texasu. Podle tvrzení SpaceX by jakékoliv pozastavení testů jejich kosmických lodí znamenalo denní ztráty ve výši 4 milionů dolarů, což by výrazně ohrozilo jejich rozvojové plány a plnění klíčových zakázek, například pro americké letectvo a další významné organizace.

Starship Super Heavy, nový nosič SpaceX, potřebuje pro své starty masivní chlazení odpalovací rampy, což společnost řeší systémem vodního deluge – velkého množství vody, které chrání rampu před extrémním teplem při startu. Právě na tento systém se zaměřuje žaloba Save RGV, která požaduje jeho pozastavení, dokud nebudou její stížnosti vyřešeny.

SpaceX
SpaceX

Foto: Freepik

SpaceX ve své odpovědi upozorňuje na zásadní finanční dopady, které by způsobilo jakékoliv pozdržení startů. Kromě denních nákladů na provoz základny Starbase ve výši 4 milionů dolarů by společnost musela buď nadále platit své zaměstnance bez práce, nebo by došlo k masivnímu propouštění. Starbase, kde je zaměstnáno více než 1 950 lidí, včetně inženýrů, techniků a administrativních pracovníků, by podle SpaceX musela být provozována bez možnosti realizace klíčových letů, které jsou nezbytné pro dosažení stanovených milníků.

Zároveň by se pozastavením testů odložily plánované starty, například v rámci programu Rocket Cargo, který má pro letectvo USA zajistit raketovou přepravu nákladu. V tomto programu má SpaceX vázáno více než 149 milionů dolarů na splnění výkonnostních cílů, včetně startu a přistání integrovaných vozidel. Jakékoli zpoždění by mělo přímý dopad na výplatu těchto prostředků a ohrozilo by nejen tento projekt, ale i budoucí spolupráci s NASA, která plánuje druhé přistání na Měsíci za pomocí lodí Starship.

V reakci na žádost Save RGV SpaceX tvrdí, že by odklad letů způsobil nejen finanční ztráty, ale také riziko ztráty klíčových partnerů, a to v době, kdy se připravuje na další start Starship Flight 5. Společnost věří, že Federální úřad pro letectví (FAA) licenci k tomuto startu brzy schválí, čímž bude moci pokračovat ve svých plánech, které zahrnují rozvoj Starlinku, vojenské spolupráce i mise NASA.

Tento případ ukazuje, jak komplikovaný může být vztah mezi rychlým rozvojem technologií a jejich vlivem na životní prostředí, a zároveň jak důležité je vyvážit tyto zájmy v kontextu budoucnosti kosmického průmyslu a jeho dopadu na naši planetu.

Zdroj: Wccftech.com (odkaz)