Foto: Freepik

Jak Norsko dosáhlo svého cíle?

Už v roce 2016 norská vláda oznámila ambiciózní plán: do roku 2025 zakázat prodej nových benzinových a naftových automobilů. Tento krok byl přijat s cílem snížit uhlíkovou stopu a podpořit ekologické inovace. Osm let strategického plánování, štědrých investic a pobídek přineslo své ovoce. Dnes se ukazuje, že více než 90 % nových vozů prodaných v Norsku v roce 2024 byly elektromobily, což dělá tento přechod téměř bezbolestným.

Kroky, které vedly k úspěchu, zahrnují:

  1. Daňové výhody a pobídky pro elektromobily
    Elektromobily v Norsku neplatí DPH, což při cenách vyšších než 43 000 eur představuje značnou úsporu. Tato výhoda trvá minimálně do roku 2026. Vedle toho majitelé elektromobilů využívají zvýhodněné mýtné, přístup do pruhů pro autobusy a v minulosti dokonce bezplatné trajekty.
  2. Vysoké daně na automobily se spalovacím motorem
    Pořízení benzinového nebo naftového auta je spojeno s vysokými daněmi, což výrazně ovlivňuje rozhodování spotřebitelů ve prospěch elektromobilů.
  3. Silná infrastruktura pro nabíjení
    Norsko vybudovalo jednu z nejhustších a nejspolehlivějších sítí nabíjecích stanic na světě. Řidiči se nemusí obávat, že zůstanou bez dobití – každý region má dostatečný počet rychlonabíječek, což významně zvyšuje komfort elektromobility.
Zákaz automobilů v EU
Zákaz automobilů v EU

Foto: Freepik

Proč je Norsko výjimkou?

Jedním z důvodů, proč Norsko mohlo tento přechod realizovat tak rychle, je jeho ekonomická situace. Země těží z bohatých zásob ropy a zemního plynu, což jí umožňuje investovat do ekologických projektů. Ironií je, že právě zisky z fosilních paliv podporují přechod na obnovitelné zdroje. Kromě toho má Norsko relativně malou populaci (přibližně 5,5 milionu obyvatel), což zjednodušuje zavádění změn v měřítku celé země.

Budoucnost elektromobility v Norsku

Přestože Norsko udělalo obrovský pokrok, nastávají nové výzvy. Pobídky pro elektromobily se pravděpodobně budou snižovat – důvodem je nejen splnění cílů, ale i tlak na státní rozpočet. V roce 2024 se například snížily některé slevy na mýtném a plánuje se zavedení DPH na dražší modely elektromobilů.

Další otázkou je, zda se podaří udržet infrastrukturu v odpovídajícím stavu, jak se počet elektromobilů neustále zvyšuje. Kapacita energetické sítě a její udržitelnost budou klíčové.

Evropa míří k elektromobilitě, ale Česko stojí na křižovatce

Zatímco některé evropské země, jako například Norsko, plánují zcela ukončit prodej automobilů se spalovacími motory již během několika let, obyvatelé České republiky se na podobný krok dívají spíše skepticky. V době vysoké inflace, nízkých úspor a obecné nejistoty na trhu přechod na elektromobilitu přináší více otázek než odpovědí. Jak by taková změna ovlivnila českou ekonomiku, životní styl a každodenní provoz?

Evropské trendy a jejich vliv na Česko

V Evropské unii je plán jasný – od roku 2035 zakázat prodej nových benzinových a naftových automobilů. Některé země, jako například Norsko, jdou ještě dále a tento zákaz plánují již na rok 2025. Zastánci elektromobility argumentují především ochranou životního prostředí a snížením emisí, což je v době klimatické krize považováno za nutnost.

Pro Českou republiku však podobné změny přinášejí řadu komplikací. V současnosti je v ČR registrováno přibližně 6 milionů automobilů, z nichž většina využívá spalovací motory. Průměrné stáří vozového parku přesahuje 15 let, což jasně ukazuje, že obyvatelé nemají finanční prostředky na častou obměnu vozidel. Přechod na elektromobilitu by tak mohl pro mnoho rodin znamenat výrazné finanční zatížení.

Pohled českých obyvatel: Skepticismus a obavy

Většina Čechů vnímá elektromobilitu jako budoucnost, ale zároveň má obavy z jejího zavádění. Mezi hlavní argumenty patří:

1. Vysoké pořizovací náklady

Elektromobily jsou výrazně dražší než jejich spalovací alternativy. V situaci, kdy velká část obyvatel bojuje s rostoucími životními náklady, je investice v řádu statisíců až milionů pro mnoho domácností nepředstavitelná.

2. Nedostatečná infrastruktura

Na rozdíl od Norska, které má hustou síť nabíjecích stanic, je v ČR počet nabíjecích míst stále omezený. Pro lidi z venkova, kteří denně dojíždějí do práce, by mohl být problém nejen samotný dojezd elektromobilů, ale i dlouhé nabíjecí časy.

3. Praktičnost a rychlost tankování

Dnes je tankování benzínu nebo nafty otázkou několika minut. Nabíjení elektromobilů však může trvat desítky minut až několik hodin, což výrazně mění dynamiku cestování. Pro mnoho Čechů, kteří jsou zvyklí na rychlý servis čerpacích stanic, to představuje zásadní nevýhodu.

4. Ekonomické dopady

Zákaz spalovacích motorů by mohl mít dalekosáhlé důsledky pro český průmysl. Automobilový průmysl je jedním z pilířů české ekonomiky, a pokud by došlo k radikálním změnám, tisíce pracovních míst by mohly být ohroženy. Zároveň by se omezil vývoz automobilů do zemí, které stále preferují spalovací motory.

Zdroj: Fdrive.cz (odkaz), europal.europa.eu (odkaz), elektrickevozy.cz (odkaz)