Foto: Freepik

Umělá inteligence jako doplněk, ne náhrada přípravy

Technologie umělé inteligence, včetně chatbotů jako ChatGPT, vzbuzují velký zájem díky své schopnosti zpracovávat obrovské množství informací a generovat odpovědi na různé otázky. Teoreticky by mohly pomoci dětem, které nemají přístup k drahým přípravným kurzům, a tím vyrovnávat šance na přijetí na střední školy. Odborníci ale upozorňují, že AI v současnosti nemůže plně nahradit systematickou přípravu, a už vůbec ne učitele nebo odborné kurzy.

ChatGPT je především jazykový model, což znamená, že i když dokáže generovat správné odpovědi, nemusí vždy pochopit kontext nebo přesný postup řešení problému,“ říká Barbora Rosůlková, ředitelka Cermatu. Organizace Cermat zodpovídá za tvorbu jednotných přijímacích zkoušek a státních maturit, a podle Rosůlkové může být výsledek AI často zavádějící.

Kritické myšlení je klíčové

Jedním z hlavních problémů AI je nespolehlivost v oblastech, kde záleží na přesném postupu, například v matematice. I když AI poskytne správný výsledek, může žákům chybět pochopení jednotlivých kroků. „Pokud dítě neví, proč je výsledek špatný, AI mu s tím nepomůže. V horším případě ale může nabídnout i chybný výsledek, což situaci ještě zkomplikuje,“ varuje Rosůlková.

Ivana Böhmová z Národního pedagogického institutu (NPI) doporučuje při práci s AI vždy používat kritické myšlení. Podle ní je nezbytné ověřovat informace z více zdrojů a výsledky porovnávat. „Umělá inteligence by měla být vnímána jako nástroj, nikoliv jako autorita,“ dodává.

Přijímací řizení
Přijímací řizení

Foto: Freepik

Placené verze nabízejí více možností

Volně dostupné verze ChatGPT mají omezené možnosti a u složitějších dotazů, například matematických, se jejich přesnost výrazně snižuje. Eva Nečasová, zakladatelka projektu AI dětem, zmiňuje, že placená verze nabízí lepší výsledky a více možností. Cena takového nástroje však činí 450 korun měsíčně, což může být pro některé rodiny značnou investicí.

Nečasová spolu se svým synem testovala schopnosti placené verze při přípravě na přijímačky. „Natrénovali jsme asistenta, který dokáže analyzovat vyplněné testy a poskytnout zpětnou vazbu. Přesto je nutné zdůraznit, že ani placená verze není stoprocentní a je třeba být při interpretaci výsledků obezřetný,“ vysvětluje.

Alternativy: Testy a postupy od Cermatu

Pro uchazeče o střední školy je stále nejspolehlivější volbou využít oficiální materiály zveřejněné Cermatem. Na jejich stránkách lze najít testy z předchozích let včetně správných odpovědí a postupů. Tyto materiály jsou dostupné zdarma a nabízejí nejlepší představu o tom, co lze od přijímacích zkoušek očekávat.

I zde však může nastat problém. Postupy řešení u matematických úloh jsou někdy popsány jen stručně, což může být pro méně zdatné žáky náročné na pochopení. Odborníci proto doporučují konzultovat nejasnosti s učiteli na základní škole.

Budoucnost AI ve vzdělávání

Ačkoli současná podoba AI nenabízí dokonalé řešení, její potenciál ve vzdělávání je značný. Experti vidí velké možnosti v automatizaci hodnocení, individualizaci výukových materiálů nebo poskytování slovní zpětné vazby.

„Věřím, že AI může být výborným pomocníkem, pokud ji využíváme vědomě a s rozvahou. Ve školách bychom ale měli klást důraz na kritické myšlení a práci s informacemi, protože právě to je dovednost, kterou budeme v budoucnosti potřebovat,“ uzavírá Böhmová.

Závěr

Umělá inteligence může být zajímavým doplňkem přípravy na přijímací zkoušky, ale rozhodně není náhradou za systematickou přípravu a odbornou podporu. Pro rodiče i žáky je klíčové ověřovat informace a přistupovat k technologiím s realistickými očekáváními. V kombinaci s oficiálními materiály a konzultacemi s učiteli však může AI přinést užitečné podněty.

Zdroj: Novinky.cz (odkaz)