Foto: Freepik

Elektromobil v mrazu: Jak to ovlivní baterii?

Nízké teploty jsou známé tím, že ovlivňují výkon lithium-iontových baterií. V zimě se dojezd elektromobilů běžně snižuje o desítky procent, což potvrzují mnohé studie. Tento jev je však spojen s aktivním používáním vozu, kdy je energie spotřebovávána na vytápění kabiny nebo udržování optimální teploty baterie. Otázka zní, jak se mráz projeví na autě, které zůstane zcela odstavené a bez připojení k nabíječce.

Experiment: Kia EV6 ve čtyřtýdenním mrazu

Americký novinář Patrick George z InsideEVs provedl zajímavý test na svém elektromobilu Kia EV6. Před plánovaným odjezdem na zimní dovolenou vůz nabil na 80 % kapacity, což odpovídalo dojezdu 330 kilometrů podle evropského standardu WLTP. Auto poté odstavil do nevytápěné garáže na severu státu New York, kde teploty klesaly až k -11 °C.

Po čtyřech týdnech se Patrick vrátil a výsledky ho šokovaly: baterie ukazovala stále 78 % nabití, což odpovídalo původnímu dojezdu 325 kilometrů. Jinými slovy, vůz během 28 dnů v mrazu ztratil pouhé 2 % kapacity. To je natolik zanedbatelný úbytek, že se v praxi vůbec neprojevil.

Elektromobil v mrazu
Elektromobil v mrazu

Foto: Freepik

Proč baterie netrpí?

Důvodem minimálního poklesu energie je moderní technologie řízení baterie. Většina současných elektromobilů je vybavena systémy, které chrání akumulátor před extrémními podmínkami. V odstaveném stavu je spotřeba energie minimální, protože auto nevyužívá klimatizaci, vytápění ani další funkce.

Navíc, pokud je auto odpojené od nabíječky, systém přirozeně šetří energii. Významný vliv má i kvalita baterií – například akumulátory v modelu Kia EV6 patří k těm, které jsou navrženy tak, aby dlouhodobě odolávaly i nepříznivým podmínkám.

Doporučení výrobců: Na co si dát pozor?

I když výsledky tohoto testu vypadají optimisticky, jednotlivé automobilky doporučují odlišné postupy při dlouhodobé odstávce vozidla:

  • Tesla a Hyundai: Doporučují nechat vůz připojený k nabíječce, aby si baterie udržovala optimální stav.
  • Ford Mustang Mach-E: Radí odpojit vozidlo s baterií nabitou na zhruba 50 %.
  • Kia EV6: Uvádí, že vysokonapěťovou baterii je třeba dobít každé tři měsíce.

Praktické rady pro zimní odstávku elektromobilu

  1. Řiďte se manuálem: Každý výrobce poskytuje konkrétní pokyny pro péči o baterii.
  2. Vypněte zbytečné funkce: Režimy jako Sentry Mode (Tesla) mohou baterii rychleji vybíjet.
  3. Parkujte v krytém prostoru: I nevytápěná garáž snižuje riziko extrémního ochlazení baterie.
  4. Zvažte připojení k nabíječce: Pokud máte tu možnost, je ideální auto připojit, aby si baterie udržovala optimální kapacitu.

Závěr: Obavy nejsou nutné

Experiment ukázal, že ani čtyřtýdenní stání v mrazu nemusí znamenat pro moderní elektromobil žádný problém. Výrobci baterií odvádějí skvělou práci při ochraně jejich kapacity, a pokud se budete řídit doporučeními z manuálu, nemusíte mít strach, že by vás váš elektromobil zklamal. Stačí trochu péče a připravený vůz vás po zimní pauze spolehlivě odveze na další cestu.

Zdroj: Elektrickevozy.cz (odkaz)