Foto: Pixabay

Otázkou ale je, z čeho se vyrábí elektrická energie, kterou se elektromobil nabíjí. Nezřídka kdy pochází třeba z uhelných elektráren, které mají větší emise než současné spalovací motory. Evropská unie ale stejně rozhodla, že od roku 2035 se nesmí na území Evropské unie prodávat žádný nový automobil, který by měl spalovací motor.

Odpůrci elektromobilů navíc argumentují tím, že infrastruktura nabíjecích stanic není ani zčásti hotová, jsou problémy s dlouhým nabíjením nebo krátkým omezeným dojezdem. Výhody elektromobilů jsou zase třeba tichý chod nebo třeba minimální lokální emise.

Všichni se ale shodli na tom, že provoz elektromobilů je výhodnější, protože cena elektřiny spotřebované na 100 km je nižší než cena benzinu spotřebovaného na 100 km. V současné době je ale velký problém právě s touto výhodností, kdy ceny elektřiny letí strmě nahoru a elektromobily přestávají být tak výhodné.

Foto: Pixabay

Nemluvě o tom, že pořízení elektromobilu je dražší než běžného mobilu. Některé vlády se rozhodly podpořit nákup elektromobilů dotací, ale i toto je z dlouhodobého hlediska neudržitelné. Automobilový průmysl byl vždy velkým zdrojem příjmu do státního rozpočtu a nemůže se tak stát bezednou dírou, kam budou peníze ze státního rozpočtu mizet.

Zajímavá situace také nastala v americké Louisianě, kde lidé mající elektromobil logicky neplatili spotřební daň za nákup benzinu či nafty a vládě tak začaly ubývat finanční prostředky. Tamní zákonodárci tak rozhodli, že lidé s elektromobily budou ročně platit „silniční daň“ 110 dolarů navíc oproti automobilům se spalovacím motorem. Do vtipné situace jsou pak postaveni majitelé hybridů, kteří musí platit jak spotřební daň za benzin, tak silniční daň za elektřinu. Smutné je to, že přes veškeré ekologické snahy v Evropě toto samé pravděpodobně čeká i nás.

Zdroj: AutoForum.cz (odkaz), auto.cz (odkaz)