Foto: Pixabay

Popularita cestování vlakem v poslední době trochu upadá, i když se v podstatě jedná o ekologickou variantu. Pokud ve vlaku jede 200 lidí, tak vlak má menší emise než v případě, že by těchto 200 lidí jelo 200 osobními automobily.

Největší rozmach pak vlaky obecně zažily v době Rakouska – Uherska a používaly se nejen pro přepravu osob, ale také pro svážení dřeva, pošty a nákladu. Česká dráhy se snaží pravidelně svůj vozový park obměňovat, ale nyní se rozhodly k mílovému skoku.

Foto: Pixabay

Začínají testovat využití umělé inteligence v roli hlavního strojvedoucího. Na tzv. Švestkové dráze v Ústeckém kraji by měly být během příštích týdnů testovány zcela autonomní vlaky. Je to vůbec poprvé v České republice, kdy bude obdobná technologie testována. Výše zmíněná Švestková dráha je cvičný polygon, který využívají vývojáři pro testování nových technologií a zabezpečení železnic.

Tato trať se nachází mezi Čížkovicemi a Obrnicemi a podle ředitele společnosti AŽD, Zdeňka Chrdla, je to bezpečná trať na regionální úrovni, po které běžně jezdí turisté. Vše je prý zabezpečeno tak, že v případě jakýchkoliv pochybností se vlak automaticky zastaví.

Podle pana Chrdla chtějí železničáři přesvědčit nejen veřejnost, že dokáží bez větších problémů ovládat autonomní vozidlo a zároveň jsou schopni zajistit dostatečnou bezpečnost pro cestující i okolí železnice. Autonomní technologie má vlakovou soupravu sama ovládat, reagovat na překážky i komunikovat s dispečerským centrem. Autonomní technologie by měla být schopna se vypořádat i s automobilem uvízlým na přejezdu.

Druhá testovací trať – na Kopidlnce – by mohla uvítat autonomní vlaky již do dvou let. Pro nasazení ne všech tratích do ostrého provozu pak bude zapotřebí ještě spousta kroků, jako například změna příslušné legislativy. Nejdříve je však zapotřebí prokázat, že je tato technologie bezpečná a posléze mohou na to zákonodárci reagovat. Podle odborníků by to však nemělo trvat déle než 15 let.

Zdroj: radiozurnal.rozhlas.cz (odkaz)