Zdroj: Pixabay.com (odkaz)

Kvůli bezpečnostním opatření v souvislosti s probíhající pandemií koronaviru je téměř veškerá výuka přesunuta do digitálního prostoru. Pedagogové jsou tak nuceni přednášet online a studenti jsou více odkázáni na samostudium.

Nyní však vyplavala na povrch nemilá zpráva, kdy se zjistilo, že vysokoškolští pedagogové cíleně šmírují své studenty v jednotlivých skupinových konverzacích na sociálních sítích, aby se jednoduše dozvěděly, o čem si povídají a zda si plní zadané povinnosti nebo zda si předávají řešení jednotlivých testů. Pedagogovi při tom stačí vymyslet si nějakou přezdívku a vydávat se za jednoho ze spolužáků.

Zdroj: Pixabay.com (odkaz)

Vše se rozpoutalo díky Veronice Králíkové z Mendelovy univerzity, která na instagramovém profilu „Akademická etika“ sdílela zprávu, že na Slovensku se v tuto chvíli zabývají šmírováním pedagogů. Sama to pak prý považovala za bezvýznamný příspěvek. Mnoho studentů však na něj reagovalo tak, že má podobnou zkušenost ze svých univerzit a vysokých škol.

Sama tento přístup označuje za neetický a navíc podle ní podlamuje takovéto jednání nenahraditelnou důvěru mezi vyučujícím a studentem. Pokud by však učitel vystupoval zcela férově pod svým jménem a bylo by to diskuzní fórum, jde o něco jiného. Studenti však vypovídají, že pedagogové se při zkouškách chlubí citlivými a detailními informacemi sdílenými v uzavřených skupinách. Podle Králíkové je nejlepší metoda zkoušení v době distanční výuky tzv. open-book, což znamená, že je vše dovoleno, ale čas na zkoušku je natolik limitní, že student nemá ani čas nic vyhledávat na internetu.

Zdroj: Novinky.cz (odkaz)